وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

این وبلاگ برای مشکلات روز مره شما و نیازتان به وکیل طراحی شده است

۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نکاتی که خریدار و فروشنده بهتر است قبل از خرید ملک به ان توجه کنند؟

موردمعامله متعلق به شخص دیگری نباشد: خریدار باید توجه کند که بعدها شخص دیگری ادعای مالکیت برای ملک موردنظر را نداشته باشد. برای مثال سند در دست بقیه اشخاص باشد، ملک از جمله املاک وقفی نباشد و در خریدار سند را بررسی کند که شش دانگ ملک دراختیار فروشنده باشد.

 

ویژگی های مورد معامله به درستی مشخص باشد: برای این که از هویت ملک موردنظر اطمینان حاصل کنید بهتر است به اداره ثبت برود و تحقیقاتی صورت گیرد تا شخص مطمئن شود که پلاکی که در سند ثبت شده است مربوط به همین ملک است یا خیر.

 

ایا مالک وضعیت درستی برای خرید ملک دارد: وضع مالک باید برای خریدار به درستی مشخص شود. برای مثال سن ، سلامت عقلی ،اختیارات کامل وی برای فروش و… باید بررسی شود.به صورت کلی می توان گفت باید مالک توانایی این را داشته باشد که معامله را انجام دهد.

فروش مال غیر با قولنامه

از دیگر مواردی که بهتر است بررسی شود این است که خریدار بررسی کند که فروشنده از نظر قانونی برای فروش ملک منع قانونی نداشته باشد و بعد از ان برای خرید ملک اقدام کند.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

مناقصه

مناقصه چیست؟

مناقصه روشی محسوب می شود برای خریدن کالا و یا ارائه دادن یک خدمت که باعث می شود افراد برای آن به رقابت بپردازند وبا هر شخصی که قیمت کم تری را پیشنهاد کرد وشرایط بهتری را برای انجام خدمت ارائه کرد، می توانند معامله کنند.

 

هر مناقصه دارای اصولی است که هر فرد باید برای شرکت در آن باید بداند ،مهم ترین موارد در آن افراد و شرکت کنندگان هستند ،آن ها به مناقصات معنی می بخشند پس باید دارای صلاحیت های لازم را دارا باشند و هرکسی اجازه شرکت در مناقصات را نخواهد داشت.

 

توجه داشته باشید در مناقصه ها رقابت آزاد است و اصولا شرکت کنندگان برای رقابت با سایر کارهایی را انجام می دهند تا بتوانند برنده میدان باشند. علاوه بر آن حد نصاب هر معامله مشخص است تا بعدها مشکلاتی در این زمینه و اختلافی برای شرکت کنندگان پیش نیاید.حضور یک فرد اداری در هر مناقصه جز الزامات محسوب می شود.

 

با استفاده از آن فرد مناقصه گذار می تواند بهترین گزینه را انتخاب کرده و قرارداد را با او منعقد کند .علاوه بر آن عدالت در آن رعایت می شود و براساس پیشنهادات آن ها امتیاز برنده شدن آن ها بالا می رود.

 

اما معایبی هم دارد و آن این است که در بعضی مناقصات به کمیت توجه می شود و کیفیت کار را قربانی آن می کنند از این رو بعضی افراد به دلیل اینکه هزینه کمتری را برای آن کار درنظرگرفته اند با وجود این که شاید کار را با بهترین کیفیت انجام ندهد ممکن است به عنوان برنده اعلام شوند. 

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

چک و شرایط آن در قوانین تجارت

به توجه به قوانین تجارت ، چک وسیله ای برای دریافت و پرداخت وجه است که به مجوب صدور آن صادر کننده وجهی را در زمان مقر شده و به شخص دیگری واگذار می کند با توجه به قانون تجارت برای اعتبار بخشیدن به یک چک به نکات زیر باید توجه نمود.

 

۱- تاریخ صدور چک :

تاریخ صدور چک از اهمیت بالای برخوردار است، چک باید در زمان مشخصی برای وصول ارائه شود و وجه آن مطالبه شود. لازم بذکر است چک نمی تواند تاریخ دیگری غیر از تاریخ صدور داشته باشد یا وعده دار باشد علی الاصول بانک ها باید مبلغ چک را به محض ارائه چک پرداخت نمایند.

بانک مکلف است دربرگ مخصوصی که مشخصات چک و هویت نشانی کامل صادر کننده در آن ذکر شده باشد علت یا عوامل عدم پرداخت را قید و آن را امضا و مهر نموده و به دارنده چک بلرای تعقیب صادرکننده چک تسلیم نماید.

 

۲- محل صدور چک :

طبق قوانین تجارت اگر تادیه چک همان محل صدور باشد دارنده چک باید در مدت ۱۵ روز از تاریخ صدور، وجه را مطالبه کند و اگر از یک مکان دیگر صادر شود، در مدت زمان ۴۵ روز از تاریخ صدور باید وجه آن مطالبه شود.

لازم بذکر صدور چک های بلامحل، هرگاه دارنده چک تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مورد نظر مراجعه کند و یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت بانک محال علیه شکایت ننماید دیگر حق شکایت کیفری را نخواهد داشت.

 

۳- محال علیه :

مفهوم محال علیه بدین معناست که کسی که چک به عهده او صادر می شود. بصورت معمول هر بانک در دسته چک هایی که دانده حساب تحویل می دهد، نام خود را در چک های چاپی تصریح می کند.

 

۴- تعیین مبلغ چک :

بدیهی است که مبلغ چک باید تعیین گردد، بصورت معمول طبق فرم های چاپی حال حاضر مبلغ چک در دو صورت یادداشت شود. یکی به حروف و دیگر به رقم است که برای جلوگیری از سوء استفاده بهتر با حروف هم نوشته می شود. در صورتی که تضادی میان عدد و حروف باشد، قانون بصراحتا شرایطی را تعیین نکرده است.

 

۵- ذی نفع :

در قوانین تجارت چک را در وجه حامل، شخص معین یابد حوله کرد او صادر کرد بر خلاف برات صدور چک در وجه حامل مانعی ندارد. در متن چک صراحتا قید می شود که دریافت کننده وجه چک باید پشت آن را امضا یا مهر کند.

لازم بذکر است اگر در متن چک هیچگونه اشاره ای به گیرنده نشده باشد چک در وجه حامل محسوب می شود.

 

۶- امضا صادرکننده چک :

برای صدور چک، امضا صادر کننده لازم است و مهم به تنهایی کفایت نمیکند. قانون گذار برای مجازات کیفری، مهر صادرکننده را کافی نداشته است.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

انواع مناقصات

مناقصات انواع مختلفی دارند که عبارتند از : مناقصه عمومی، مناقصه محدود.

 

 مناقصه عمومی

 

در واقع ترتیبی است که در آن انجام عمل یا خرید کالای مورد نیاز دولت از طریق اعلان بین عموم داوطلبان احتمالی پیمانکاری به مسابقه گذاشته می شود تا قرارداد با برنده مناقصه یعنی کسی که کمترین قیمت و کیفیت مناسب را پیشنهاد کرده است انجام شود. خود مناقصه عمومی از دو حالت تشکیل می شود مناقصات عمومی داخلی و مناقصات عمومی بین المللی.

 

در مناقصات عمومی داخلی هم چنان که از نام آن پیداست تنها افراد داخل کشور یا به عبارتی تنها پیمانکاران داخلی می توانند در آن شرکت کنند اما در مناقصات عمومی بین المللی تعداد شرکت کنندگان فراتر از قبل می رود و نه تنها شرکت کنندگان داخلی بلکه شرکت کنندگان خارجی نیز می توانند در ان شرکت داشته باشند.

 

سازمان های عمومی که در کشور وجود دارند برای تامین کالاهای مورد نیاز خود و خدمت های مربوط به آن می توانند از این فرایند استفاده کنند.

 

مناقصات محدود

 

در این نوع همه پیمانکاران نمی توانند در آن شرکت کنند و تنها قشر خاصی که به مناقصه دعوت می شوند می توانند در آن شرکت به عمل اورند در واقع مناقصه ای است که به تشخیص سازمان ، تنها میان تعدادی از مناقصه گران یا پیمانکارانی که صلاحیت آنها قبلا به تایید سازمان رسیده است انجام می گیرد .

 

مناقصات دولتی

 

اغلب کسی که مناقصه را برگزار می کند یک سازمان دولتی است این سازمان دولتی می تواند بانک،موسسات مالی و اعتباری و یا سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی است.مقرراتی که در برقرار است به این دلیل که مناقصه ها توسط شرکت های دولتی ایجاد می شوند بایدبراساس مقررات تصویب شده در مجلس باشد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

ایا مناقصات تجدید می شوند؟

اگر تعداد شرکت کنندگان به یک حد نصاب نرسیده باشد مناقصه لغو خواهد شد و دوباره برگزار خواهد شد .علاوه برآن اگر برنده های اول و دوم برای انعقاد قرارداد حاضر نشوند لازم است آن را دوباره برگزار کنند.

 

گر زمان درنظرگرفته شده برای اعتبار پیشنهادها پایان یابد و یا قیمت هایی توسط شرکت کنندگان مطرح می شود خیلی بالاتر از حدی که مناقصه گذار در نظرگرفته باشد باعث می شود از لحاظ اقتصادی صرفه ای نداشته باشد و این خود باعث تجدید مناقصه در بعد ها خواهد شد.

 

مناقصه روشی محسوب می شود برای خریدن چیزی و یا ارائه دادن یک خدمت که باعث می شود افراد برای ان به رقابت بپردازند وبا هر شخصی که قیمت کم تری را پیشنهاد کرد و یا شرایط بهتری را برای انجام خدمت ارائه کرد ، می توانند معامله کنند.

 

هر مناقصه دارای اصولی است که هر فرد باید برای شرکت در ان ها را بداند ،مهم ترین موارد در ان افراد و شرکت کنندگان هستند ،ان ها به مناقصات معنی می بخشند پس باید دارای صلاحیت های لازم را دارا باشند و هرکسی اجازه شرکت در مناقصات را نخواهد داشت.

 

توجه داشته باشید در مناقصه ها رقابت ازاد است و اصولا شرکت کنندگان برای رقابت با سایر کارهایی را انجام می دهند تا بتوانند برنده میدان باشند. علاوه بر ان حد نصاب هر معامله مشخص است تا بعدها مشکلاتی در این زمینه و اختلافی برای شرکت کنندگان پیش نیاید.حضور یک فرد اداری در هر مناقصه جز الزامات محسوب می شود.

 

معایب و منافع

 

مناقصه ها معایب و فوایدی دارند نه می توان گفت مفیدند و نه می توان ان ها را بیهوده نامید.با استفاده از ان فرد مناقصه گذار می تواند بهترین گزینه را انتخاب کرده و قرارداد را با او منعقد کند .علاوه بر ان عدالت در ان رعایت می شود و براساس پیشنهادات ان ها امتیاز برنده شدن ان ها بالا می رود.

 

اما معایبی هم دارد و ان این است که در بعضی مناقصات به کمیت توجه می شود و کیفیت کار را قربانی ان می کنند از این رو بعضی افراد به دلیل اینکه هزینه کمتری را برای ان کار درنظرگرفته اند با وجود این که شاید کار را با بهترین کیفیت انجام ندهد ممکن است به عنوان برنده اعلام شوند.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

در چه معاملاتی بهتر است مناقصه صورت گیرد؟

برای این که بفهمیم در چه نوع معامله هایی بهتر است از مناقصه استفاده کنیم باید ابتدا انواع معاملات را بشناسیم .معاملات به سه دسته کلی تقسیم می شوند که در این جا به بررسی آن می پردازیم:

 

معاملات کوچک

 

این معاملات توسط شخصی به نام کارپرداز صورت می گیرد و مبلغ آن باید کم تر از دو میلیون تومان باشد.

 

معاملات متوسط

 

در این نوع معاملات حداقل سه بار استعلام گرفته میشود و توسط کارپرداز صورت می گیرد.مبلغ آن نیز باید از معاملات ذکر شده قبل یعنی معاملات کوچک کم تر و از ده برابر آن بیش تر باشد.

 

معاملات بزرگ

 

میزان مبلغ معاملات با استفاده از معاملات کوچک اندازه گیری می شود معیار ما در بیان مبلغ ها همان معاملات کوچک هستند.در معاملات بزرگ باید مبلغ از ده برابر معاملات کوچک کمتر باشد.برای این معاملات نیاز به مناقصات داریم.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

مراحل مناقصه

هر مناقصه مراحل مختلفی دارد که باید آن ها را رعایت کنیم تا به هدف خود برسیم این مراحل عبارتند از:

 

اولین کاری که باید مناقصه گذار انجام دهد این است که منابع مالی را باید تامین کند.

 

چون می خواهیم مناقصه انجام دهیم پس حتما معامله ما از نوع بزرگ است ،سپس باید نوع آن تعیین شود .

 

برای انجام مناقصه اسنادی لازم است ،تهیه اسناد مناقصه خود از مراحل مناقصات سالم است.

 

بهتر است از لحاظ کیفیت مناقصه گران را مورد ارزیابی قرار دهند البته این جز باید ها نیست اما بهتراست مورد بررسی قرار بگیرد از جمله مواردی که ارزیابی می شود شامل:داشتن تجربه،حسن سابقه،داشتن توان مالی و داشتن پروانه و یا گواهینامه ای برای انجام کار و.. است.

 

برای اعلان باید مناقصه گذار کارهایی را انجام دهد و آن را به اطلاع بقیه افراد برساند.

 

در هنگام برگزاری آن شرکت کنندگان یا همان پیمانکاران هر کدام پیشنهادات خود را ارائه می دهند و آن را به اطلاع سایرین می رسانند.

 

پس از مرحله مطرح شدن پیشنهادات باید پیشنهادات مطرح شده را بررسی کرده و از بین آن ها بهترین را که کم ترین هزینه و بهترین کارایی را داشته باشد پیدا کنند.

 

پس از این که بهترین پیشنهاد انتخاب شد باید برنده مناقصه که صاحب همان پیشنهاد است را اعلام کرده و با او قرارداد لازم را ببندد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

اماره الفراش

 

قاعده اماره الفراش یکی از قواعد اختصاصی مربوط به خانواده است،این قاعده مبنای برخی از قواعد حقوقی در حقوق خانواده تلقی می شود.قواعدی مثل ،رضاع ،فراش و لمطلقه الرجعیه زوجه حقیقه، از جمله قواعد اختصاصی خانواده به شمار می ایند که تنها در حقوق خانواده کاربرد دارند.

 

فراش به صورت کلی به معنای همان فرش یا گسترده شدن است. در ایه قران نیز از ان یاد شده ات که می فرماید :(الذی جعل لکم الارض فراشا/خدایی که زمین را برای شما گسترانیده است) مشخص است که ، هر آنچه که برای نشستن و خوابیدن بر زمین پهن می‌شود، به فراش اشاره دارد. به زن نیز از آن رو که شوهر حق دارد با او بخوابد فراش و به مرد که صاحب اوست، صاحب فراش گفته می‌شود.

 

تشکیل خانواده از جمله کارهای مهم و ارزشمند است و پیامبر اسلام در این باره می فرمایند:( که هر کس ازدواج کند، نیمی از دین خود را ادا کرده است.)در ازدواج دو اصل وفاداری و صداقت برای نگه داشتن خانواده بسیار موثر است.به عبارتی دیگر هر چه وفاداری و صداقت در یک خانواده بیش تر باشد ،خانواده مستحکم تر خواهدبود.زوجین بعد از ازدواج برای تحکیم بنیان خانواده و از روی علاقه بچه دار می شوند .انتساب بچه ها به زوجین قوانین زیادی مانند ولایت ،ارث و.. را به همراه خواهد داشت.

 

امروزه با پیشرفت در زمینه علم تکنولوژی شناسایی این نسبت کار بسیار اسانی است اما در گذشته مسلما کار سختی به شمار می امده است. البته شایان ذکر است که تشخیص مادر کودک عموما آسان‌تر است؛ زیرا اغلب مواقع مشخص است که نوزاد از چه کسی زاده شده یا چه کسی جنین را در رحم خود پرورانده است.

 

قاعده فراش بیان می کند که اگر نسب دادن کودکی به پدر دچار شک و شبهه باشد، با استفاده از شرایطی ، نسبت آن کودک به پدر ثابت می شود. قاعده فراش در قوانین حقوقی، از دلایل ثابت کردن نسبت قانونی به پدر محسوب می شود و با استفاده از آن، کودک تازه متولد شده به پدر داده می شود. برای اعمال کردن این قانون نیاز به شرایطی است.

 

قاعده فراش بیان می دارد که چنان چه انتساب طفلی به پدر مورد شک و تردید قرار گیرد، با شرایطی، نسب آن طفل به پدر اثبات می گردد. این قاعده در حقوق، یکی از ادله‌ی اثبات نسبت قانونی کودک به ‌شمار می‌آید و بنابر آن، کودک متولدشده به شوهر ملحق می‌شود. برای اعمال قانون فراش شرایطی لازم است .

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

اماره الفراش بعد ازنکاح دوم

اگر نکاح منحل شود و زن بعد از پایان یافتن مدت عده، با شخصی دیگر ازدواج می‌کند و پس از نکاح دوم، صاحب فرزند می‌شود. در این جا سه خواهیم داشت که به بررسی ان ها می پردازیم:

 

فرض اول این است که :در فرض اول اگر کودک هشت ماه بعد از نکاح دوم متولد شود در این حالت طبق قاعده اماره الفراش نمی‌تواند به شوهر قبلی برگردد. برای نمونه، فرض کنید در روز اول فروردین، نکاح اول باطل می شود؛ پس زن باید سه‌ماه عده نگه دارد و پس از ان ازدواج کند. پس در ماه تیر، می‌تواند دوباره ازدواج کند. حال اگر کودک در بهمن همان سال به دنیا بیاید، از تاریخ باطل شدن نکاح اول یازده‌ماه می‌گذرد. پس قاعده اماره الفراش صادق نخواهد بود و طفل به شوهر دوم تعلق دارد.

 

فرض دوم این است که: که طفل در مهر یا آبان همان سال به دنیا اید؛ در این حالت، کمتر از ده‌ ماه از منحل شدن نکاح اول می‌گذرد و از نکاح دوم کمتر از شش‌ماه گذشته است در این صورت، با استفاده از قاعده اماره الفراش طفل به شوهر اول تعلق خواهد داشت.

 

فرض سوم این است که طفل در دی‌ ماه همان سال متولد شود. در این حالت، از نکاح دوم بیشتر از شش‌ماه نگذشه است و از انحلال نکاح اول حدود ده‌ماه گذشته است. پس ، طفلی به دنیا امده است به هر دو نکاح تعلق دارد. به عبارت دیگر ،در هر دو مورد اماره الفراش صورت می گیرد و میان ان ها تداخل به وجود می اید ؛ اما به‌دلیل حفظ پایه های خانواده ای که در نکاح دوم شکل گرفته است و حقوق کودک ، قانون، کودک را حاصل از ازدواج دوم می‌دانند؛ مگر اینکه دلایلی استوار بر نسبت طفل به شوهر اول وجود داشته باشد.

 

برای نکات اخر باید بگوییم که کاربرد اماره فراش در شرایطی است که مرد و زن در نسبت فرزند شک داشته باشند؛ اگر شوهر بتواند اثبات کند که با همسر خود رابطه ای نداشته، قاعده اماره الفراش ارزش خود را از دست خواهد داد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

حق طلاق چیست؟

قبل از توضیح حق طلاق در ابتدا لازم است کلیاتی درباره طلاق دانست. طلاق در لغت به معنی رها کردن و گشودن و در فقه اسلامی به معنی زایل کردن ازدواج با لفظ مخصوص است. استادان حقوق فرانسه طلاق را اینگونه می دانند که طلاق قطع رابطه زناشویی به حکم دادگاه است که در زمان حیات زوجین به درخواست یکی از آنها یا هردو اتفاق می افتد. در حقوق امروز ایران ثبت طلاق به حکم دادگاه یا گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) امکان دارد و همینطور انحلال نکاح با تشریفات خاص از جانب مرد یا نماینده او رخ می دهد.

 

طلاق ویژه عقد دائم است و در عقد موقت (منقطع یا متعه) طبق ماده 139 قانون مدنی فقط از طریق انقضای مدت امکان پذیر است.

 

بنابر ماده 1133 قانون مدنی مرد هر وقت که بخواهد می تواند زن را طلاق دهد و طبق این ماده و شرع حق طلاق بدست مرد است اما مرد می تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگر اهدا کند. وجود این قانون باعث سو استفاده بسیاری از مردان در مبحث طلاق شده بود ولی با تصویب قانون حمایت از خانواده، طلاق از طرف مرد به موارد خاصی محدود شد و ماده 10 این قانون مصوب سال 53 بیان می دارد هرگاه شوهر بدون اجازه دادگاه مبادرت به طلاق نماید به حبس جنحه ای از شش ماه الی یک سال محکوم خواهد شد.

 

ماده 10 قانون خانواده مصوب 1353:اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن پس از رسیدگی دادگاه و صدور گواهی عدم امکان سازش صورت خواهد گرفت متقاضی گواهی عدم امکان سازش باید تقاضانامه‌ای را به دادگاه تسلیم کند که در آن دلایل تقاضا به طور موجه قید شود. پس از وصول تقاضانامه، دادگاه رأسا یا به وسیله داوران، سعی در اصلاح بین زن و شوهر و جلوگیری از وقوع طلاق خواهد کرد. هرگاه مساعدت دادگاه برای حصول سازش به نتیجه نرسد با توجه به ماده‌ی ۸ این قانون، گواهی عدم امکان سازش صادر می کند. دفتر طلاق پس از دریافت این گواهی، به اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن اقدام خواهد نمود. هر یک از طرفین عقد بدون تحصیل گواهی عدم امکان سازش مبادرت به طلاق نماید به حبس جنحه‌ای از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. همین مجازات مقرر است برای سردفتری که طلاق را ثبت نماید.

  • ریحانه اکبری