وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

این وبلاگ برای مشکلات روز مره شما و نیازتان به وکیل طراحی شده است

  • ۰
  • ۰

اماره الفراش

 

قاعده اماره الفراش یکی از قواعد اختصاصی مربوط به خانواده است،این قاعده مبنای برخی از قواعد حقوقی در حقوق خانواده تلقی می شود.قواعدی مثل ،رضاع ،فراش و لمطلقه الرجعیه زوجه حقیقه، از جمله قواعد اختصاصی خانواده به شمار می ایند که تنها در حقوق خانواده کاربرد دارند.

 

فراش به صورت کلی به معنای همان فرش یا گسترده شدن است. در ایه قران نیز از ان یاد شده ات که می فرماید :(الذی جعل لکم الارض فراشا/خدایی که زمین را برای شما گسترانیده است) مشخص است که ، هر آنچه که برای نشستن و خوابیدن بر زمین پهن می‌شود، به فراش اشاره دارد. به زن نیز از آن رو که شوهر حق دارد با او بخوابد فراش و به مرد که صاحب اوست، صاحب فراش گفته می‌شود.

 

تشکیل خانواده از جمله کارهای مهم و ارزشمند است و پیامبر اسلام در این باره می فرمایند:( که هر کس ازدواج کند، نیمی از دین خود را ادا کرده است.)در ازدواج دو اصل وفاداری و صداقت برای نگه داشتن خانواده بسیار موثر است.به عبارتی دیگر هر چه وفاداری و صداقت در یک خانواده بیش تر باشد ،خانواده مستحکم تر خواهدبود.زوجین بعد از ازدواج برای تحکیم بنیان خانواده و از روی علاقه بچه دار می شوند .انتساب بچه ها به زوجین قوانین زیادی مانند ولایت ،ارث و.. را به همراه خواهد داشت.

 

امروزه با پیشرفت در زمینه علم تکنولوژی شناسایی این نسبت کار بسیار اسانی است اما در گذشته مسلما کار سختی به شمار می امده است. البته شایان ذکر است که تشخیص مادر کودک عموما آسان‌تر است؛ زیرا اغلب مواقع مشخص است که نوزاد از چه کسی زاده شده یا چه کسی جنین را در رحم خود پرورانده است.

 

قاعده فراش بیان می کند که اگر نسب دادن کودکی به پدر دچار شک و شبهه باشد، با استفاده از شرایطی ، نسبت آن کودک به پدر ثابت می شود. قاعده فراش در قوانین حقوقی، از دلایل ثابت کردن نسبت قانونی به پدر محسوب می شود و با استفاده از آن، کودک تازه متولد شده به پدر داده می شود. برای اعمال کردن این قانون نیاز به شرایطی است.

 

قاعده فراش بیان می دارد که چنان چه انتساب طفلی به پدر مورد شک و تردید قرار گیرد، با شرایطی، نسب آن طفل به پدر اثبات می گردد. این قاعده در حقوق، یکی از ادله‌ی اثبات نسبت قانونی کودک به ‌شمار می‌آید و بنابر آن، کودک متولدشده به شوهر ملحق می‌شود. برای اعمال قانون فراش شرایطی لازم است .

  • ۰۱/۰۴/۰۴
  • ریحانه اکبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی