وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

این وبلاگ برای مشکلات روز مره شما و نیازتان به وکیل طراحی شده است

۸ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اسید پاشی

اسیدپاشی چیست؟

به پاشش عمدی اسید یا هر ترکیب شیمیایی دیگر بر روی بدن فرد ، اسیدپاشی گفته می شود.

اسیدپاشی رفتاری است که در آن فرد به بدن فرد اسید پاشیده و منجر به مرگ یا صدمات شدید جسمی می شود.

معمولاً "اسیدپاش" با قصد و آگاهی از عواقب عمل خود و با انگیزه انتقام ، عزت ، عشق ، اخاذی ، اختلافات شخصی ، امنیت و غیره چنین عملی را انجام می دهد و شخص را محروم می کند یا افراد "بی گناه" از نعمت های زیبایی. ؛ بینایی را از بین می برد و ..

جرم اسیدپاشی در اصل جرمی عمدی است زیرا مرتکبان این جنایات غالباً با نقص فکری این جنایت را مرتکب می شوند.

مجازات اسیدپاشی

مجازات اسیدپاشی به مرور زمان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و با افزایش این جرم و همچنین آثار جبران ناپذیر آن ، با گذشت زمان ، مجازات های سنگین تری برای آن در نظر گرفته شد.

در تاریخ 7 مارس 1980 ، یک ماده واحد در این رابطه تصویب شد.

طبق ماده واحده قانون مربوط به اسیدپاشی:

"هر کسی که عمداً با از بین بردن اسید یا هر ترکیب شیمیایی دیگری اسید پاشد ، به اعدام محکوم می شود ، و اگر باعث بیماری دائمی یا از دست دادن هوشیاری شود ، به حبس کیفری درجه یک و اگر موجب قطع عضو ، قطع عضو یا از کارافتادگی آن شود. اندامها " "وی به حبس کیفری 2 تا 10 سال محکوم می شود و در صورت آسیب بیشتر ، به حبس کیفری 2 تا 5 محکوم خواهد شد."

در حقیقت ، این مجازات به دلیل ارتکاب جرمی مانند اسیدپاشی ، حکم بسیار کمی نداشته و هیچ ارتباطی بین رفتار مرتکب و آسیب به قربانی وجود ندارد.

همچنین برخی از آنها بر اساس ماده 614 قانون مجازات اسلامی در این زمینه مجازات صادر می کنند.

"هر کسی که عمداً صدمه یا ضربه ای به دیگری وارد کند که باعث از بین رفتن یا شکستگی یا از کار افتادگی اندام شود یا منجر به بیماری دائمی یا از بین رفتن یا ناتوانی یکی از حواس یا مزایا یا زوال عقل مجرم شود ، در مواردی که قصاص امکان پذیر نیست "اگر عمل وی نظم و حمایت جامعه یا مرتکب یا دیگران را به هم بزند ، به دو تا پنج سال زندان محکوم می شود و در صورت درخواست متهم به پرداخت دیه محکوم می شود."

در بسیاری از موارد ، اسیدپاشی برای مجازات قصاص امکان پذیر نیست. زیرا میزان و اندازه خسارت در بیشتر موارد قابل برآورد نیست.

با این حال ، اگر امکان تخمین دقیق آن وجود داشته باشد ، مجازات این جرم قابل اعمال است.

اسیدپاشی و فساد روی زمین

با توجه به شدت و گستردگی جرم اسیدپاشی و همچنین به دلیل افزایش تعداد این جنایت فجیع ، قضات مجازات های سنگین تری را برای این جرم در نظر گرفتند.

مجازات اعدام به دلیل شدت آن از نظر بسیاری از وکلا و قضات بازدارنده است. بنابراین ، مجازات فساد در زمین برای اسیدپاشی در نظر گرفته شد.

2 ماده 286 قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرده است:

"هرکسی به طور گسترده مرتکب جرایمی علیه صداقت جسمی افراد ، جرایمی علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور ، نشر اکاذیب ، اخلال در سیستم اقتصادی کشور ، سوزاندن و از بین بردن و انتشار مواد سمی و میکروبی خطرناک ، یا ایجاد مراکز فساد و فحشا می شود. یا معاون "اگر آنها باعث ایجاد اختلالات شدید در نظم عمومی کشور ، ناامنی یا صدمه اساسی به سلامت جسمی افراد یا اموال عمومی و خصوصی شوند ، یا باعث فساد گسترده یا فحشا شوند ، مفسدان فی الارض محسوب می شوند و به آنها محکوم می شوند." تا مرگ."

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

افشای اسرار توسط پزشکان

یکی از حرفه هایی که رازداری یکی از ارکان این حرفه است پزشکی است. علاوه بر این واقعیت که یک پزشک از نظر اخلاقی به محرمانه ماندن با مشتری متعهد است ، این قانون نیز جرم است.

۶ ماده 648 قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرده است:

پزشکان ، جراحان ، ماماها ، فروشندگان مواد مخدر و همه کسانی که بخاطر شغل یا حرفه خود اسرار را حفظ می کنند ، هر زمان ، به جز در موارد قانونی ، اسرار افراد را فاش می کنند ، به سه ماه و یک روز تا یک سال یا یک جریمه نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال اعمال می شود.

مسائلی که به صراحت در مواد قانون ذکر نشده است ، اما به وضوح از ماده 648 آمده است:

"همه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود اسرار را حفظ می کنند" ، یک اصل کلی بدست می آید و این اسراری است که افراد شغل و حرفه خود به مناسبت شغل و حرفه خود کشف می کنند. یا اینکه مردم آنها را اسرار رازهای خود می دانند و آنچه را که نگفته اند به آنها می گویند ، بنابراین اگر افرادی مانند مشاوران یا رئیس شورای شهر به هنگام مراجعه افراد به آنها و به مناسبت شغلشان رازهایی را کشف کنند ، مشروط به این است که عمومی. ذکر خواهند شد.

افشای اسرار توسط وکلا

یکی از مهمترین ارکان حرفه وکالت امانت داری است. این اعتماد هم در مال است و هم در اسرار مشتری.

یکی از اصول این شغل ایجاد اعتماد بین وکیل و موکل و مخفی نگه داشتن وکیل حتی پس از پایان پرونده است.

وکلا در ارتباط با شغلشان با اسرار زیادی از طرف موکل خود روبرو می شوند که موظفند آن را مخفی نگه دارند.

۳ ماده 30 قانون وکالت مصوب 1315 شعرهایی در این زمینه دارد:

وکیل باید اسرار را مشتری از طریق وکالتنامه و همچنین اسرار مربوط به کرامت ، شرافت و اعتبار موکل را در جریان بگذارد.

اگر یک وکیل اسرار را فاش کند ، به یکی از مجازات های انتظامی وکلا محکوم می شود. همچنین با توجه به اهمیت این افشاگری توسط وکیل و مطابق متن ماده 648 قانون مجازات اسلامی ، افشای اسرار توسط وکیل علاوه بر تخلفات انتظامی ، جرم محسوب شده و مجازات ماده 648 از قانون مذکور قابل اجرا است.

افشای اسرار توسط مترجمان رسمی در آیین نامه مترجمان رسمی

شغل دیگری که در آن افراد ملزم به حفظ اسرار در امور حرفه ای خود هستند ، مترجمان است که به صراحت در آیین نامه مربوط به مترجمان رسمی ابن نقط آمده است.

در ماده 25 آیین نامه مترجمان رسمی آمده است:

مترجم موظف است اسراری را که در اثر ترجمه از آنها مطلع می شود ، نگه دارد و در صورت افشای اسرار مشتری ، به مجازات مندرج در ماده 106 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) محکوم می شود. مصوب سال 1983.

مطابق تغییر در قانون مجازات اسلامی ، معنای ماده 106 همان ماده 648 قانون مجازات فعلی است.

افشای راز توسط کارمندان اداره امور مالیاتی

اداره مالیات یکی از موسساتی است که با اطلاعات مهم مردم سروکار دارد. بنابراین باید در حفظ اسراری که در طول این کار از مردم به دست می آورد کوشا باشد ، در غیر این صورت افشای اسرار توسط آنها جرم محسوب می شود.

2 ماده 232 قانون مالیات های مستقیم:

اداره مالیات و سایر مقامات مالیاتی باید اطلاعاتی را که هنگام رسیدگی به مالیات مودیان به دست می آورند محرمانه نگه دارند و از افشای آن به مقامات مربوطه خودداری کنند ، مگر در مورد درآمد و ارزیابی مالیات ، و در صورت افشای مطابق با قانون مجازات . اسلام با آنها رفتار خواهد کرد.

مجازات ماده 648 قانون مجازات اسلامی طبق ماده مذکور در این تخلف قابل اجرا است

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

مرجع صالح برای شکایت به اداره پست

ابتدا لازم است بدانیم که چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به شکایت را دارد که اگر این صلاحیت رعایت نشود ، ممکن است هزینه های گزافی را برای شاکی از نظر مالی و غیر مالی تحمیل کند.

دو منبع برای طرح شکایت در اداره پست و سایر دفاتر وجود دارد و پیگیری از طریق خود اداره پست نیز امکان پذیر است.
 دو مرجعی که قانون به شکایت اشاره کرده است:

دیوان عدالت اداری. سازمان بازرسی

شکایت و رسیدگی از طریق دیوان عدالت اداری اداره پست

روش شکایت به اداره پست در دادگاه بدین صورت است که ابتدا به دفاتر الکترونیکی قضایی مراجعه می کنند و پس از تقدیم دادخواست ، رئیس شعبه اول یا معاون ارجاع با توجه به تخصص شعب مربوطه شعبه مربوط را تعیین می کنند. و پرونده به شعبه اختصاص می یابد. ارجاع می شود که مدیر دفتر پس از بررسی شرایط و صحت و نقص ، دادخواست را به رئیس شعبه ارائه می دهد.

دادخواست و پیوست های آن به متهم ابلاغ می شود و وی یک ماه فرصت دارد پاسخ خود را ارائه دهد و در صورت عدم پاسخ هیچ تأثیری نخواهد داشت و تحقیقات ادامه خواهد داشت.

البته دادگاه با حضور طرفین برگزار می شود ، مگر اینکه نیازی به توضیح طرفین باشد که در این صورت از آنها دعوت می شود.

شکایات و نحوه رسیدگی به آنها از طریق سازمان بازرسی کشور

برای شکایت از اداره پست از طریق سازمان بازرسی کشور ، ابتدا باید به وب سایت آن سازمان مراجعه کنید و پس از شرح کامل شکایت در بخش مربوط به شکایات ، اسناد و مدارکی را که ادعای ما را اثبات می کند ، ضمیمه کنید ، پس از انجام این مرحله ، یک کد رهگیری ارسال می شود که توسط آن کد پیگیری می تواند در هر زمان از روند رسیدگی به شکایات مطلع شود.

اما توجه داشته باشید که اگر موضوع شکایت از حیطه بازرسی خارج باشد ، شکایت تنظیم شده و شاکی به مرجع صالح ارجاع می شود.

از طریق خود اداره پست شکایت کنید

شکایت از طریق خود اداره پست و ثبت آن به اداره پست روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط شاکی ، یکی از روش ها باید انتخاب شود.


شکایت می تواند در همانجا یا توسط تلفن گویا (195) ثبت شود و سرانجام ، اگر این روش ها نتیجه مطلوبی نداشته باشند ، می توان شکایت را از دو طریق اول ذکر شده در بالا تکمیل کرد.

دلایل شکایت از طریق اداره پست

مواردی که افرادی که از خدمات اداره پست استفاده می کنند ممکن است به طور کلی از آنها ناراضی و شکایت داشته باشند یا تأخیر یا ضرر داشته باشند ، اما به طور جزئی و آماری (آماری که توسط خود سایت پست منتشر شده است) بیشتر شکایات مربوط به پست پیشتاز است (تأخیر در ارسال یا دریافت بسته) ، سپس شکایات مربوط به بسته گمشده و در آخر شکایات مربوط به آسیب فیزیکی مطالب داخل بسته های پستی.

نتیجه نهایی شکایات اداره پست

اتفاقی که برای کالاهای پستی می افتد معمولاً از دو حالت خارج نیست ، یا کالا به تأخیر افتاده یا گم شده است. اگر شکایت شخص مربوط به تأخیر در ارسال بسته باشد ، پس از پیگیری های انجام شده توسط شرکت پست ، واحد مربوطه در اسرع وقت آن را برای گیرنده ارسال می کند.

(البته اگر فرستنده یا گیرنده متوجه تأخیر خسارت شود ، می توان از خسارت شکایت کرد.) در حالت دوم ، اگر بسته از بین نرود ، جبران خسارت باید توسط اداره پست پرداخت شود ، که پس از ادامه پرداخت می شود بالا شرکت پستی با توجه به فاکتور مشتری یا تشخیص کارشناسان مربوطه ، خسارت را جبران می کند.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی چیست؟

در جرایم علیه اشخاص ، که از طریق جراحات به افراد وارد می شود ، برای تعیین میزان واقعی خسارت و جراحات ، کسب اطلاعات لازم از هویت متوفی ، اطلاعات دقیق در مورد وضعیت وی در هنگام مرگ ، از جمله علت و زمان مرگ و بسیاری دیگر. در موارد دیگر ، ما باید نظریه تخصصی و متخصص مورد اعتماد و مورد اعتماد مقامات قضایی را تعیین کنیم.

برای این منظور باید در هر شهرستان و شهرستان سازمانی تحت نظارت و رئیس قوه قضائیه به نام سازمان پزشکی قانونی ایجاد شود تا افراد و اجساد را معاینه و معاینه کند و نظرات تخصصی را صادر کند.


وظایف سازمان پزشکی قانونی

پس از آشنایی با سازمان پزشکی قانونی ، مطابق قانون تأسیس سازمان پزشکی قانونی کشور ، وظایفی برای این سازمان پیش بینی شده است که در ادامه قصد انجام آن را داریم.

طبق ماده 1 قانون فوق ، جهت انجام وظایف تفصیلی تحت نظر سازمان پزشکی قانونی کشور که در این قانون به اختصار سازمان نامیده می شود ، تحت نظارت رئیس قوه قضائیه تشکیل می شود.

اظهار نظر در مورد پزشکی قانونی و تخصص آن ، کالبد شکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مقامات قضایی صالح. پاسخ به سوالات ادارات و سازمانهای وابسته به دادگستری و سایر ارگانهای دولتی. کاندیداهای علمی برای خدمات پزشکی قانونی در سازمان. همکاری علمی و انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاه ها که برای پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه ها مفید است.


کالبد شکافی و پزشکی قانونی

اما در موارد فوق مهمترین وظیفه پزشکی قانونی را می توان کالبد شکافی دانست.

منظور از بدن ، بدن ، جسد و بدن است و علم کالبد شکافی به تشریح و تفکیک اعضای بدن یک جسد به منظور کشف علت ، تاریخ حادثه یا مطالعه است.

در کالبد شکافی اجساد برای کشف جرمی مانند؛ علت مرگ ، هویت متوفی ، زمان مرگ ، شدت و شکل جراحات ، شرایط منجر به مرگ متوفی بررسی می شود.

با این حال ، می توان علت مرگ را از رنگ بدن نیز تعیین کرد.

به عنوان مثال ، در مرگ بر اثر مسمومیت با قرص سیانور ، رنگ جنازه قهوه ای مایل به قرمز ، مرگ در اثر خفگی با گاز ، رنگ جنازه صورتی - گیلاس ، غرق شدن رنگ جنازه صورتی و قرمز روشن است . اما برای معاینه دقیق و دقیق تر ، کالبد شکافی لازم است.


آسیب ها و نقش پزشکی قانونی

از دیگر وظایف مهم پزشکی قانونی معاینه افراد برای تعیین میزان آسیب های ناشی از مشاجرات یا تصادفات ، تشخیص سن و رشد ، مسائل جنسی و صدور مجوز برای سقط جنین ، تشخیص ناتوانی ، تشکیل کمیسیونی برای بررسی قصور پزشکی است. و

در مورد جراحات نیز باید توجه داشت که پس از بررسی جراحات و خسارات وارده به افراد ، مرتکب براساس حکم دادگاه و نظریه پزشکی قانونی به پرداخت دیه یا ارش محکوم خواهد شد.

دیه همان پولی است که مرتکب به عنوان خسارت به مرتکب به پرداخت آن محکوم می شود ، مقدار آن را قانون تعیین می کند ، برای مثال دیه قطع انگشت.

اما در برخی موارد ، قانون میزان خسارت پرداختی به شخص زیان دیده را مشخص نکرده است ، اما باید با معاینه و معاینه تعیین شود و در این راستا ، پزشکی قانونی با بررسی میزان طرف آسیب دیده

به عنوان مثال ، تعیین قوس برای برداشتن لاله گوش ، تعیین قوس برای از بین بردن ناتوانی در انجام رابطه جنسی.

معاینات رشد و عقل توسط پزشکی قانونی

تشخیص در مورد تشخیص سن و رشد باید بیان شود که:

اگر شخصی که به سن قانونی نرسیده است اما می خواهد اموال خود را اداره و توقیف کند و دادخواست صدور حکم رشد یا تشخیص جنون ارتکابی هنگام ارتکاب جرم و موارد مشابه را به دادگاه ارائه داده است ، همه اینها با معاینه و سوالات توسط کارشناسان پزشکی قانونی وضع می شود

معاینه برای تغییر جنسیت

جدا از موارد فوق ، اگر شخصی اختلال جنسی دارد و می خواهد تغییر جنسیت دهد ، یا اگر همسر بخاطر بیماری یا ناتوانی طرف مقابل خواهان طلاق است.

دادگاه طرف یا طرفین را برای معاینه بیشتر و صدور حکم برای معاینه و اخذ نظرات تخصصی به پزشکی قانونی معرفی می کند و بر اساس نظر پزشکی قانونی حکم صادر می کند.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

توهین به مقدسین و امامان و پیامبران


طبق ماده 513 قانون مجازات اسلامی ، "هرکس مرتکب جرم توهین به مقدسات اسلام یا هر یک از پیامبران یا امامان بزرگوار (ع) یا حضرت زهرا شود". اگر وی به مجازات ساب النبی محکوم شود ، به اعدام و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود. همچنین ، طبق ماده 602 قانون مجازات اسلامی ، "کسی که به پیامبر اکرم یا هر یک از پیامبران بزرگ خدا توهین یا اهانت کند ، یک پیامبر فرعی است و به اعدام محکوم می شود."

 

مجازات پیش بینی شده در این ماده طبق قانون تخفیف مجازات حبس تغییری نکرده است.

قزف هر یک از ائمه معصومین (ع) یا حضرت فاطمه زهرا (س) یا توهین به آنها ، پیامبر فرعی محسوب می شود.

توهین در قالب شعر و متن ادبی

طبق ماده 700 قانون مجازات اسلامی ، هرکس طنز یا منتشر کند ، چه به صورت کتبی یا شفاهی ، یا به صورت کتبی یا شفاهی ، به یک تا شش ماه زندان محکوم می شود.

طبق قانون کاهش مجازات حبس ، میزان حبس برای این جرم از 15 روز به سه ماه است

این ماده طبق ماده 11 قانون کاهش مجازات مجازات حبس قابل بخشش تلقی می شود و حداقل و حداکثر میزان آن به نصف کاهش می یابد.

توهین از طریق مطبوعات و رسانه ها

طبق قانون مطبوعات ، اعمالی مانند اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن ، توهین به رهبری و مراجع تقلید ، تهمت به مردم و مسئولان ممنوع است و مرتکب آن طبق قانون اصلاح قانون مطبوعات مجازات خواهد شد.

توهین حاوی تهمت و نسبت دادن جرم به دیگری (افترا ، افترا)

توهین از طریق فضای مجازی


از آنجا که مخاطب توهین نیازی به حضور فیزیکی در مکانی که به او توهین می شود وجود ندارد ، بنابراین توهین از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام ، واتس اپ و ... نیز توهین تلقی می شود و قابل پیگیری است.

اهانت به مردگان

مطابق ماده 13 بند 1 قانون آیین دادرسی کیفری ، کسانی که برخلاف مناسک مذهبی یا آداب و رسوم ملی به مرده در ملا عام توهین یا فریب می دهند ، به حبس یا جزای نقدی محکوم می شوند.


چگونه می توان جرم توهین را اثبات کرد

جرم توهین با اعتراف ، شهادت ، سوگند ، دانش قاضی ثابت می شود. دلایلی مانند فیلم و عکس و ضبط صدا و فیلم برای اثبات این جرم کافی نیست و فقط در برخی شرایط ممکن است به قاضی در کسب اطمینان کمک کند.

نحوه طرح شکایت توهین

قربانی جرم توهین با مراجعه به دادگاه محل وقوع جرم ، ماجرا را شرح داده و دلایل و مدارک خود را به اظهارات پیوست می کند.

درد دادستانی برای طرح شکایت کتبی و تهیه شکایت ضروری نیست ، اما متهم می تواند شکایت شفاهی نیز مطرح کند و مقام قضایی نیز پس از انجام تحقیقات موظف است هر زمان خواستار رسیدگی در دادسرا شود. مقدماتی پرونده را برای تحقیقات نهایی و صدور حکم به دادگاه کیفری دوم می فرستد.

در صورت کشف جرم برای بازپرس ، وی متهم را دستگیر و به او اطلاع می دهد و درخواستی را به دادگاه کیفری دوم ارسال می کند.

مدت جرم

مدت زمان دادرسی کیفری معمولاً بیشتر از پرونده های حقوقی است و این به دلیل دشواری اثبات جرم ادعایی است.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

انواع توهین

انواع توهین در قانون

ساده شده

ساده:

مجازات جرم توهین در حالت عادی ، طبق ماده 608 قانون مجازات "" تا 74 ضربه شلاق یا جریمه نقدی از پنجاه هزار ریال تا یک میلیون تومان "(توهین ساده)
اما اگر توهین شرایط خاصی داشته باشد ، این مجازات افزایش می یابد. به عنوان مثال ، وقتی جرمی را به شخصی نسبت می دهیم یا به شخص دیگری تهمت می زنیم. همچنین توهین به رهبران فعلی و پیشین جمهوری اسلامی و موارد دیگر از جمله اهانت های شدید محسوب شده و مجازات آنها افزایش می یابد. طبق قانون تخفیف مجازات حبس ، مجازات این ماده به جزای نقدی درجه ششم تبدیل شده است.
اگر توهین شرایط خاصی داشته باشد این مجازات افزایش می یابد. به عنوان مثال ، وقتی جرمی را به شخصی نسبت می دهیم یا به شخص دیگری تهمت می زنیم. همچنین توهین به رهبران فعلی و قبلی جمهوری اسلامی و سایر موارد توهین شدید تلقی شده و مجازات آنها افزایش می یابد.

موارد مجازات تشدید شده برای توهین

توهین به رهبران جمهوری اسلامی

مطابق ماده 514 قانون مجازات "هرکس به هر طریقی به امام خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری توهین کند ، به شش ماه تا دو سال زندان محکوم می شود"

مجازات پیش بینی شده در این ماده طبق قانون تخفیف مجازات حبس تغییری نکرده است

توهین به مقامات و کارمندان دولت ایران


مطابق ماده 609 قانون مجازات اسلامی ، "هر کسی که از موقعیت مطلع باشد ، به رئیس سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا یک نماینده مجلس شورای اسلامی یا اعضای مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات و اعضای دیوان محاسبات یا کارمندان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت ها مقامات دولتی و شهرداری ها هنگام انجام وظایف یا توهین به سه تا شش ماه حبس یا حداکثر 74 ضربه شلاق یا جزای نقدی از پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم می شوند.

شرط تشدید مجازات در این بند ، اولاً ، اطلاع مرتکب از موقعیت و موقعیت مقام است ، به عنوان مثال شخص غیر ایرانی که رئیس دیوان محاسبات ایران را نمی شناسد مشمول این موضوع نخواهد بود. ثانیا ، مقام دولتی باید وظیفه خود را انجام دهد. دلیل آن موقعیت آن مقام است.

مجازات پیش بینی شده در این ماده طبق قانون تخفیف مجازات حبس تغییری نکرده است

توهین به مقامات سیاسی خارجی

طبق ماده 517 قانون مجازات سال 1375 ، هرکسی که آشکارا به رئیس یک کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن در خاک ایران توهین کند ، به یک تا سه ماه حبس محکوم می شود ، مشروط بر اینکه در آن کشور همین مورد در مورد ایران اعمال شود. . "معامله متقابل"

توهین به صاحبان مشاغل و مشاغل خاص

مجازات های جداگانه ای برای توهین به نیروهای صلح در برخی مشاغل در نظر گرفته شده است. مانند لایحه استقلال کانون وکلا ، مصوب 1333 ، که مجازات حبس از سه ماه تا پانزده روز را برای توهین به وکیل در نظر گرفته است.

توهین به زنان و کودکان

طبق ماده 619 قانون مجازات ، "هر کسی که کودکان را در مکان های عمومی یا در خیابان ها آشکار و مزاحمت کند یا آنها را با کلمات و اشاراتی برخلاف شأن آنها توهین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا هفتاد و چهار محکوم خواهد شد. شلاق زدن .

 

مجازات پیش بینی شده در این ماده طبق قانون تخفیف مجازات حبس تغییری نکرده است.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

جرم توهین

ده شرط برای ارتکاب جرم توهین

انجام رفتار در قالب گفتار ، عمل ، نوشتن و حتی اشارات

برای ارتکاب این جنایت باید توهین شود. خواه کلامی باشد ، که نمونه بارز آن فحاشی و استفاده از کلمات ناپسند است ، یا اینکه عملی توهین آمیز مانند انداختن دیگری بر روی زمین است.

توهین آمیز بودن یک رفتار کاملاً به فرهنگ و آداب و رسوم مردم یک منطقه و یک کشور بستگی دارد. به عنوان مثال ، برخی از علائم و نشانه ها در کشور ما توهین آمیز تلقی می شوند ، در حالی که در سایر کشورها کاملاً رایج است.

صرف بی احترامی و رعایت نکردن آداب و ادب نسبت به دیگری (به عنوان مثال: جواب ندادن به سلام یا سکوت) به معنای حقوقی توهین نیست و مجازات ندارد. بلکه یک اقدام خارجی برای وقوع این جنایت باید انجام شود. البته بی احترامی در شرایط خاص مانند عدم احترام نظامی به ما در بالا می تواند جرم تلقی شود

رفتار توهین آمیز

رفتارهای توهین آمیز با آداب و رسوم و فرهنگ مردم یک جامعه و منطقه سنجیده می شود. بنابراین ممکن است رفتارهایی که در فرهنگ ما توهین آمیز تلقی می شود در کشور دیگری کاملاً رایج باشد.

مثال: برخی از نمادها یا حرکات انگشتی در کشور ما ناخوشایند است ، اما در کشورهای غربی چنین معنایی ندارند.

ویژگی مخاطب

هدف توهین باید شخص خاصی باشد و به عنوان مثال توهین به همه وکلا یا جامعه پزشکی جرم محسوب نمی شود.

مثال: توهین خواننده مشهور به زنان به دلیل جنبه عمومی نادرست قابل پیگرد نیست زیرا عمومیت دارد و جامعه زنان را به طور کلی هدف قرار می دهد.

هدف توهین باید افراد خاصی باشد

مخاطب توهین باید شخص خاصی باشد و توهین به مطب یا دستگاه مشمول این ماده نیست. به عنوان مثال ، توهین به شهرداری ، دادگستری و ...

مخاطب زنده است

مخاطب توهین باید زنده باشد و توهین به اموات فقط در صورت توهین به بازماندگان محسوب می شود.

حضور یا تبلیغ توهین

نیازی به توهین در ملا عام و در اماکن عمومی نیست ، مگر در یک مورد و آن (اهانت به رئیس جمهور و نماینده سیاسی یک کشور خارجی) که باید در ملا عام انجام شود.

اگر ممکن است شخصی به شخصی که روز جمعه حضور ندارد توهین کند حضور مخاطب نیز شرط نیست.

صریحاً توهین


توهین باید با کلمات و حرکاتی انجام شود که طبق عرف جامعه صریحاً توهین را نشان دهد ، نه در پاکت ، و با تفسیر آن نتیجه گرفته شود که توهین آمیز است.

توهین در پاسخ به توهین دیگر نیز جرم است

اگر ملت توهین کننده در پاسخ به توهین به مخاطب باشد ، باز هم توهین تلقی می شود و مجازات را از بین نمی برد.

فرقی نمی کند مخاطب دلخور باشد یا نه

آنچه مهم است این است که رفتار توهین آمیز است و فرقی نمی کند مخاطب را آزرده خاطر کند یا برعکس به دلیل شخصیت بالا و روحیه قوی که دارد بر او تأثیر نگذارد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • ریحانه اکبری