وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

این وبلاگ برای مشکلات روز مره شما و نیازتان به وکیل طراحی شده است

۱۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بررسی جامع روابط غیرقانونی و قوانین کیفری مربوط
مجازات روابط نامشروع
طبق قانون ، جرم رابطه نامشروع یکی از جرایم علیه عفاف است که نیازی به شاکی خصوصی ندارد.
روابط غیرقانونی و اشکال مختلف آن بارها در حقوق ایران ذکر شده است و به طور خاص در قانون مجازات اسلامی ، بارها به آن پرداخته شده است. در این مقاله به جنبه های مختلف جنایت رابطه نامشروع ، مجازات رابطه نامشروع ، رابطه نامشروع از طریق پیام کوتاه ، تفاوت رابطه نامشروع و زنا ، راه های اثبات رابطه نامشروع و زنا و سایر مسائل مربوط به روابط نامشروع می پردازیم.

قوانین روابط غیرقانونی
رابطه نامشروع نقطه مقابل یک رابطه مشروع است و به رابطه بین مرد نامشروع و زنی اشاره می کند که از مرزهای قانونی عبور کرده و فراتر از محدوده تعیین شده با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند. مطابق ماده 637 قانون مجازات اسلامی ، جرم مقاربت نامشروع به شرح زیر است: ".

علاقه زناشویی به این معناست که زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند تنها در صورتی می توانند رابطه داشته باشند که رابطه با خواندن قرارداد ازدواج مشروعیت یافته باشد و در نتیجه ، همه روابط خارج از منافع زناشویی ، اگر خارج از محدودیت های قانونی به دلیل جرم رابطه نامشروع مشمول مجازات می شود.

حکم رابطه غیرقانونی
پس از بررسی مفاهیم اساسی رابطه نامشروع ، به احکام آن می پردازیم. لازم به ذکر است که رابطه نامشروع آثار کیفری نیز دارد و اگر معنی کلی آن را در نظر بگیریم از نظر حقوق مدنی نیز آثار دارد. در ماده 637 قانون مجازات به رابطه نامشروع غیر از زنا و حدود اشاره کرده و در قسمت حدود ، زنای محصنه و جنون را مورد بررسی قرار می دهد. در حقوق مدنی ، در ماده 1056 ، او در مورد لواط و در برخی از مقالات دیگر ، در مورد زنا و آثار حقوقی آن صحبت کرده است. مورد به مورد متفاوت خواهد بود.

ماهیت جرم رابطه نامشروع ؛ آیا شکایت از رابطه نامشروع قابل بخشش است؟
رابطه نامشروع توسط قانونگذار جرم انگاری شده است و برای انجام این کار جرم انگاری شده است و مجازات نیز در نظر گرفته است. رابطه جنسی غیرقانونی یکی از جرایم علیه عفاف است و نیازی به شاکی خصوصی ندارد. به عبارت دیگر ، یک رابطه نامشروع جرمی نابخشودنی است زیرا نظم و امنیت جامعه را مختل می کند و اگر شاکی خصوصی نداشته باشد یا شاکی شکایت خود را پس بگیرد ، هیچ تاثیری در مجازات مجرم و مجازات آن ندارد. از فرد از آن نمی رود.

آیا رابطه نامشروع فقط زنا است؟
بدیهی است که زنا یکی از روابط نامشروع است ، اما هر رابطه ای نامشروع نیست. به بیان ساده ، در ارتکاب جنایت زنا ، رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم تا حدی که در قانون تعیین شده است ، شرط اصلی است. اما در جنایت مقاربت نامشروع ، لزوماً مقاربت جنسی صورت نمی گیرد ، یا میزان مقاربت برای تحقق عنوان زنا کافی نیست. ماده 637 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جرم زنا را تعریف کرده و مجازات آن را نیز مشخص کرده است.

انواع روابط نامشروع در حقوق
ماده 637 قانون مجازات اسلامی یک رابطه نامشروع را چنین تعریف می کند: "آنها تا 99 ضربه شلاق محکوم می شوند و اگر این عمل به زور (اجبار) و اکراه باشد ، تنها اکراه کنندگان مجازات می شوند."

بنابراین ، اگر زن و مرد برای یکدیگر محرم نیستند (چه ازدواج دائم و چه موقت) و به دلیل ارتکاب اعمال غیر اخلاقی و مغایر با عفت ، اعمالی مانند بوسیدن یکدیگر ، گاهی دست دادن ، با هم خوابیدن و مثال های مشابه را انجام می دهند. به ، نظم ، مصلحت و مصلحت جامعه مجازات می شود. اگر یکی از طرفین رابطه نامشروع او را مجبور به انجام عملی کند و آن را به زور و اکراه انجام دهد تا خارج از اراده و رضایت او باشد ، جنایت علیه او انجام نمی شود و فقط شخصی که او را مجبور کرده مجازات می شود. به

نمونه هایی از روابط نامشروع
با توجه به تعریف رابطه نامشروع ، مثالهای زیر را می توان برای رابطه نامشروع ذکر کرد:

ارتکاب اعمال خلاف عفت عمومی غیر از زنا و ایجاد رابطه نامشروع
ارتکاب زنا با کمتر از 4 شاهد یا 4 اعتراف
قرار دادن دو مرد برهنه یا دو زن تحت پوشش مشترک
شهوت در حال بوسیدن
حضور زنان بدون حجاب مذهبی در اماکن عمومی و دید عمومی
تأسیس و تأسیس مراکز فساد اداری
تظاهر به ارتکاب عمل ممنوع در ملاء عام
استفاده از لباس و آرایش که خود فاسد و غیرقانونی است
انتشار و توزیع تصاویر مبتذل و کسب درآمد از طریق آنها
قوانین روابط غیرقانونی ؛ بررسی نکات مهم در زمینه جرایم روابط نامشروع
منظور از رابطه غیرقانونی هرگونه رابطه غیرقانونی بین زن و مرد یا دو زن و دو مرد است.
عناصر یک رابطه غیرقانونی لازم نیست از جنس مخالف باشد.
در صورت اثبات قصد ، در صورتی که عمل جرم دیگری نداشته باشد ، عمل نامشروع تلقی می شود.
در نظام حقوقی و عرفی ایران ، ازدواج فقط بین زن و مردی مجاز است که از موانع ازدواج رها شده اند و چیزی به نام رابطه مشروع بین یک جنس وجود ندارد.
در ثبت شکایت در مورد رابطه نامشروع و تعیین نوع اتهام و عمل مجرمانه باید بسیار دقت کرد. ممکن است شاکی با طرح این شکایت و عدم اثبات آن ، خود را در معرض اتهام قزف قرار دهد.
زنای محصنه و جنون فقط با شهادت چهار مرد یا چهار اعتراف ثابت می شود ، بنابراین اگر شخصی دیگری را به رابطه نامشروع و حتی زنای محصنه متهم کرد و نمی تواند شهادت چهار مرد را تحت عنوان قزف به شکایت خود ضمیمه کند. 80 مجازات شلاق تا حدی محکوم می شود.
زنا و بوسیدن و لمس کردن نیز نمونه های بارز روابط نامشروع است.
شاکی جرم رابطه نامشروع یکی از همسران یا مدعی العموم (دادستان) است و بقیه فقط می توانند وقوع جرم را گزارش دهند.
جرم رابطه نامشروع یکی از جرایم عمومی است و رضایت شاکی مانع از ادامه دادرسی نمی شود.
پلیس فتا زمانی که وسیله ارتباط غیرقانونی ابزارهای الکترونیکی و تلفن های همراه و فضای مجازی است ، مرجع تحقیق است.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

راه اثبات زنا

راه اثبات زنا
تحقق جرم زنا و اثبات آن از دو منظر قابل بررسی است:

زنا به رضایت طرفین:
منظر اول گویای این حقیقت است که عمل مجرمانه به رضایت طرفین و آگاهی به حرمت آن واقع می‌گردد. در این صورت قانون مجازات اسلامی طبق موازین شرع مقدس اسلام اثبات را بر پایه ادله زیر بیان می‌کند:

 اقرار به زنا:
هریک از طرفین خود به جرم ارتکابی اعتراف کند

بنابراین طبق قانون، هر گاه مرد یا زنی چهار بار نزد حاکم اقرار به زنا کند، محکوم به حد زنا خواهد شد و اگر کمتر از چهار بار اقرار باشد، تعزیر می‌شود.

شهادت شاهدان:
گواهی شهود مبنی بر وقوع زنا

مطابق قانون، زنا با شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن عادل ثابت می‌شود.

علم قاضی به زنا
علمی که از طریق متعارف حاصل شود مثلا نظریه پزشک قانونی می‌تواند برای قاضی علم حاصل کند و طبق آن رای دهد، حتی اگر اقرار شخص به نظر قاضی صحیح نباشد می‌تواند بر اساس علم خود عمل کند.

وجود قراین و امارات؛ اثبات زنا با فیلم و عکس و پیامک
وجود فیلم، عکس، پیامک یا تماس می‌تواند از جمله نشانه‌هایی باشد که در تکمیل علم قاضی موثر است ولی نمی‌تواند به تنهایی مستند حکم قرار بگیرد؛ به عبارت دیگر صرف فیلم و عکس و پیامک و تماس مثبت جرم زنا نخواهد بود.

اثبات رابطه نامشروع
راه‌های زیادی برای اثبات اینگونه روابط وجود دارد مانند کارهایی همچون بررسی مکالمه‌های بین زن و مرد و همچنین پرینت گرفتن از آن‌ها، پرینت پیامک‌های بین زن و مرد، وجود تصاویر و یا فیلم و بررسی رابطه آن‌ها، اقرار، شهادت شهود و علم قاضی قابل اثبات است.

البته در چنین پرونده‌هایی علم قاضی بسیار مهم است و همچنین پذیرفتن این مسئله به قاضی نیز بستگی خواهد داشت و قاضی باید تمام جوانب و شرایط را در نظر بگیرد و گاهی ممکن است که این موضوع را بپذیرد.

اثبات رابطه نامشروع با پرینت مکالمات و پیامک
در حال حاضر، قاضی می‌تواند دستور شنود مکالمات و دریافت پرینت پیامک‌ها را در این پرونده‌ها بدهد و این موضوعی است که در رویه فعلی قضایی اتفاق می‌افتد و قضات به مخابرات دستور ارسال متن پیامک‌های رد و بدل شده بین متهمین و یا پرینت تماس‌های آن‌ها را می‌دهد که البته بیشتر در مواردی است که شاکی خصوصی (مثلا همسر) جهت اثبات ادعای خود این موضوع را از قاضی تقاضا می‌کند.

باید در نظر داشت، مرد نمی‌تواند بدون حکم دادگاه، تقاضای پرینت مکالمات یا پیامک همسر را درخواست کند و تنها دادگاه است که می‌تواند چنین حکمی را صادر نماید.

شکایت از جرم رابطه نامشروع
برای شکایت از جرم رابطه نامشروع نیاز به شاکی خصوصی نیست و به اصطلاح حقوقی این جرم غیر قابل گذشت است به این معنا که برای پیگیری آن لزوما شکایت شخصی لازم نیست زیرا در این جرم عفت عمومی و نظم عمومی خدشه‌دار شده است. پس دادستان یا نیروی انتظامی و… در صورت مشاهده در منظر عموم می‌توانند پیگیر جرم رابطه نامشروع باشند.

دادگاه صالح برای رابطه نامشروع
رسیدگی به جرائم زنا و لواط به موجب بند “الف” ماده ۳۰۲ قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک است. منظور از سایر جرائم منافی عفت، جرائمی جنسی غیر از زنا و لواط است که در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار دارد و از مصادیق آن می‌توان به تفخیذ (رابطه دو مرد در حدی کمتر از لواط)، قوادی (واسطه‌گری در جرم نامشروع)، مساحقه (رابطه دو زن با یکدیگر) و همجنس‌گرایی اشاره کرد.

به این ترتیب و به طور خلاصه در زمینه دادگاه صالح برای رابطه نامشروع می‌توان گفت:

زنا و لواط در صلاحیت دادگاه کیفری یک قراردارد.
و سایر روابط نامشروع در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ قرار دارد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

مجازات روابط نامشروع
همانطور که قبلاً ذکر شد ، مجازات رابطه خارج از چارچوب شرع بسته به عوامل مختلف متفاوت است و بخشی از آن نیز به قاضی بستگی دارد. بر اساس قانون ، مجازات رابطه نامشروع از 1 تا 99 ضربه شلاق است که حداقل و حداکثر آن توسط دادگاه تعیین می شود و بسته به شرایط و شخصیت مجرمان ، قاضی حکم صادر می کند.

مجازات روابط نامشروع از طریق تهدید ، اجبار و زور
مجازات رابطه نامشروع با اجبار همان مجازات رابطه نامشروع است. بنابراین ، اگر زن یا مردی مجبور شوند این کار را برای رابطه نامشروع انجام دهند ، مجازات فقط بر اکراه اعمال می شود.

به عنوان مثال ، اگر مردی زنی را مجبور به یکی از موارد مقاربت نامشروع ، مانند بوسیدن کند ، فقط مردی که به دلیل رابطه نامشروع محکوم شده است یک تا نود و نه ضربه شلاق دریافت خواهد کرد.

مجازات زنا
قبل از بررسی مجازات زنا ، در مورد مفهوم زنا و زنا بحث می کنیم. زن زن زن به معنای یک مرد متاهل و زن زن زن متاهل است و قانون مجازات خاصی برای زنای بین آنها در نظر گرفته است.

در زنای محصنه ، برای هر زن و مردی که زن دارند و با او رابطه نداشته اند ، مجازات زن 100 ضربه شلاق است و مجازات مرد ، علاوه بر 100 ضربه شلاق ، اخراج از محل اقامت به مدت 1 سال و تراشیدن سر بر اساس قانون مجازات اسلامی ، مجازات 100 ضربه شلاق و سپس سنگسار در صورت پیر بودن زن و شوهر ، و تنها سنگسار در صورت جوان بودن زن و شوهر است.

مجازات تجاوز چیست؟
اگر مرد مجرد یا متاهل به زور به زن تجاوز کند و توسط زن ثابت شود که این صمیمیت ، برای مثال ، در حالت بیهوشی ، خواب یا مستی ، با زور و تهدید انجام می شود ، نمونه ای از تجاوز است. مجازات زنا مجازات اعدام است.

مجازات زنا چیست؟
اگر مرتکبین زنا هر دو مجرد باشند و داوطلبانه با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند ، مجازات این مورد برای اولین بار 100 ضربه شلاق است ، اما اگر جنایت 4 بار تکرار شود ، مجازات اعدام می شود.

عرش البکاره و مهر المثل چیست؟
طبق قانون ، هرگاه دختری از طریق رابطه جنسی یا هر وسیله دیگری بدون رضایت او از باکره بودن محروم شود ، باعث می شود که دختر علاوه بر باکره بودن (از دست دادن باکره بودن) از مهریه نیز برخوردار شود. اگر حذف بکارت با نزدیکی و رضایت دختر انجام شود مهریه به او تعلق نمی گیرد. در مورد ارش البکاره ، اگرچه مجنی عالیه (دختر) نیز مرتکب زنا شده است و مهریه به او تعلق نمی گیرد ، اما مهریه غیر از آرش باکرات است و دلیلی برای سقوط آرش باکرات وجود ندارد. دیوان عالی همچنین اعلام کرده است: "رضایت از زنا در مسقط بود ، اما در مسقط نبود."

اگر فردی که مورد تجاوز قرار می گیرد دختر نباشد (زن است) مهریه به او تعلق می گیرد و اگر با رضایت زن همراه باشد هیچ آسیبی برای زن پیش بینی نمی شود.

در ماده 231 قانون مجازات اسلامی در این زمینه آمده است: و پرداخت مهریه محکوم می شود.

رابطه غیرقانونی و حق طلاق
یکی از کارهایی که یک زن می تواند برای جدایی از شوهر خود انجام دهد ، اثبات سختی یا ازدواج شوهر بدون اجازه زن یا رابطه نامشروع است. در برخی موارد ، مردان متاهل رابطه نامشروع دارند و باعث می شود همسرشان دچار مشکل شود ، در این صورت زن از نظر روحی آسیب می بیند و دیگر تمایلی به رابطه با مرد ندارد. بهش خیانت کرده زنده باش بنابراین اگر زنی بتواند این موارد را ثابت کند ، حق طلاق خواهد داشت.

نفقه زن خائن
خیانت زن از نظر زنا یا کمتر به هیچ وجه حق نفقه زن نیست و تا زمانی که زن از شوهر خود اطاعت کند ، حق دریافت نفقه را دارد ، زیرا تنها چیزی که باعث سقوط نفقه می شود این است که نافرمانی همسر یا امتناع از آن. وظایف زناشویی. علاوه بر این ، پرداخت قصاص زناشویی با نظر متخصص قابل محاسبه است و خیانت زن تاثیری در پرداخت آن ندارد؛ بنابراین ، پرداخت آن ، حتی پس از خیانت ، وظیفه زن و شوهر است.

مهریه زن خائن ؛ آیا زن زناکار مهریه دارد؟
هنگامی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند ، مهریه در سند ازدواج مشخص می شود و به محض وقوع ازدواج ، زن صاحب مهریه می شود و می تواند در هر زمان آن را مطالبه کند.

در برخی موارد ، زنان با مردان زیادی در ارتباط هستند یا رابطه ای نزدیک و نامشروع دارند و مرد تصمیم می گیرد به دلیل داشتن رابطه نامشروع با همسرش طلاق دهد و این باعث ایجاد تصور غلط می شود. و آن این است که اگر زنی رابطه نامشروع داشته باشد یا مرتکب زنا شود مهریه او باطل است.

لازم به ذکر است که حتی اگر زنان روابط نامشروع داشته باشند یا حتی روابط جنسی آنها با مردان دیگر ثابت شود ، باز هم مهریه به آنها تعلق می گیرد. به عبارت دیگر ، اگر مردی بخواهد به دلیل رابطه نامشروع از همسرش طلاق بگیرد ، باید مهریه او را به طور کامل بپردازد و این در شکستن مهریه تأثیری ندارد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

رابطه نامشروع و ارث
در بعضی از موارد اتفاق می‌افتد که زنی بعد از اینکه ازدواج کرد، مرتکب رابطه نامشروع می‌شود و یا مرتکب زنا می‌شود و همسر وی از این ماجرا مطلع می‌شود و از همسر خود شکایت می‌کند. در این مورد، حتی اگر مرد بتواند این امر را به اثبات برساند،  هیچ ارتباطی با سهم الارث زن نخواهد داشت و باعث ممنوعیت از ارث نخواهد شد.

به عبارت بهتر اگر مردی از همسر خود به جرم رابطه نامشروع شکایت کند و آن را به اثبات برساند و در این میان شوهر فوت کند و ماترک یا ارثیه‌ای از وی باقی مانده باشد، حتی با وجود اینکه زن او مرتکب رابطه نامشروع و یا حتی زنا شده باشد، باز هم از شوهر خود ارث خواهد برد.

مطالبه نفقه و مهریه و ارث از شوهر فوت شده
رابطه نامشروع و طلاق از طرف مرد
در صورتی که مرد بتواند رابطه نامشروع همسر خود را به اثبات برساند و سپس بخواهد از همسر خود جدا شود، زن از حقوقی مانند اجرت المثل و شرط تنصیف دارایی محروم می‌شود، ولی  از دیگر حقوق مالی از جمله مهریه، نفقه و ارث، محروم‌ نخواهد شد. در حالت کلی اگر مرد بخواهد بدون دلیل از همسر خود جدا شود و او را طلاق دهد، باید تا نصف اموال خود و اجرت المثل را به زن پرداخت کند؛ در صورتی که اگر طلاق از طرف مرد به دلیل ناشزه بودن و تخلف زن در زندگی زناشویی باشد، دیگر این دو حق به زن تعلق نخواهد گرفت.

برای ارتباط با یک وکیل رابطه نامشروع می توانید کلیک کنید.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

حضانت کودک پس از طلاق
حضانت کودک
در طلاق ها ، زوجین اغلب بر سر حضانت فرزند اختلاف نظر دارند
حضانت کودک پس از طلاق
طبق قانون ، حضانت کودک به معنی مراقبت و تربیت فرزند است و عموما وظیفه والدین است ، اما پس از طلاق ، معمولاً اختلافاتی بین والدین در این زمینه وجود دارد که مشکل ساز خواهد بود و بنابراین قانون در این زمینه وجود دارد. دارای شرایط مشخص

بر اساس قانون ، اولویت حضانت کودکان اعم از پسر یا دختر تا هفت سالگی با مادر است و پس از آن به پدر واگذار می شود ، اگرچه در این بین منافع کودک از همه مهمتر است. اگر به تشخیص دادگاه و طبق اسناد و مدارک ، حضور کودک با هریک از والدین باعث مشکلات و مشکلات برای کودک شود ، دادگاه صلاحیت کامل تصمیم گیری در مورد حضانت کودک را به نفع خود دارد. کودک

اگر حضانت در زمان طلاق مورد توافق قرار گیرد ، دادگاه به نفع کودک آن را تأیید می کند ، مگر اینکه والدین اختیار حضانت را داشته باشند ، در این صورت دادگاه حکم می دهد. به طور کلی ، اگر مادر در بازداشت است ، پدر همچنان مسئولیت پرداخت حمایت از فرزند را بر عهده دارد.

حضانت فرزندان پس از طلاق توافقی
در طلاق توافقی ، زوجین باید در موضوعات مختلفی مانند مهریه ، نفقه ، قصاص ، حضانت فرزند و به طور کامل و کتبی به توافق برسند. در مورد حضانت کودک در طلاق توافقی ، به طور پیش فرض ، حضانت به عهده مادر تا هفت سالگی است و پس از هفت سالگی برای دختر تا سن نه سالگی قمری و پسر تا سن پانزده سال قمری ، اما در مورد طلاق لازم به ذکر است که حضانت فرزندان بر اساس توافق بین زن و شوهر است و همچنین شایان ذکر است که دادگاه در برخی موارد ، با توجه به بهترین منافع کودک ، در مورد حضانت یکی از طرفین تصمیم می گیرد.

شرایط محرومیت از حضانت فرزند از والدین
گاهی حضانت کودک می تواند صدمات جسمی و روانی به کودک وارد کند. به همین دلیل ، محرومیت از حضانت شخصی که حضانت کودک را بر عهده دارد ، در قانون مدنی پیش بینی شده است. بر این اساس ، هرگاه عدم مراقبت یا انحطاط اخلاقی والدینی که حضانت فرزند را بر عهده دارند ، چه دختر و چه پسر ، به دادگاه ثابت شود ، یا تربیت جسمی ، روحی و اخلاقی کودک در خطر باشد. ، دادگاه می تواند به درخواست خویشاوندان کودک یا رئیس حوزه قضایی ، برای سرپرستی کودک مناسب تصمیم گیری کند.

شرایطی که می تواند منجر به حضانت کودکان شود شامل فسق و فحشا ، بیماری های روانی با شناسایی پزشکی قانونی ، کودک آزاری یا اجبار به مشاغل غیراخلاقی مانند فساد و فحشا ، تکدی گری ، قاچاق و ضرب و شتم است. و او اشاره کرد که این آسیب فراتر از حد معمول است.

شما میتوانید به راحتی از این مشکلات عبور کنید و این در صورتی امکان دارد که از یک وکیل حضانت کمک بخواهید.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

عسر و حرج یکی از مواردی است که به زنان حق طلاق می‌دهد
سختی در زندگی مشترک
عسر و حرج به معنای سختی در زندگی مشترک است که حق طلاق به زن می‌دهد

عسر و حرج چیست ؟
عسر و حرج از جمله عباراتی است که در پرونده‌های حوزه خانواده بسیار شنیده می‌شود و اطلاع از محتوا و مصادیق آن می‌تواند برای زوجین و به ویژه زنان بسیار مهم باشد چرا که مصادیق آن از جمله حقوق طلاق برای زنان است.

بر اساس قانون، این عنوان عبارت است از مشقت و سختی زوجه در زندگی مشترک است به شکلی که ادامه زندگی را با مشکل همراه کند و در این صورت زن حق طلاق خواهد داشت.

و همچنین مصادیقی دارد که در آینده به آن‌ها می‌پردازیم اما زوجه در صورت اثبات مشقت و سختی زوجه در دادگاه، حق طلاق خواهد داشت و در صورت اثبات، دادگاه زوج را مجبور به طلاق خوهد کرد و در صورتی که زوج امتناع کند، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده خوهد شد.

باید در نظر داشت طلاق زوجه در شرایط عسر و حرج منوط و مرتبط با بخشش مهریه نیست و مهریه همچنان به زن تعلق می‌گیرد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. به طور کلی پرداخت مهریه وظیفه مرد پس از عقد است و زن می‌تواند هر زمان، درخواست مهریه خود را مطرح کند.

البته باید در نظر داشت هرگونه سختی در زندگی مشترک مصداق عسر و حرج نیست و تنها به صرف آنکه وضعیت زندگی مشترک دشوار است نمی‌توان عسر و حرج را به اثبات رساند و به همین دلیل همراهی با وکیل می‌تواند موثر باشد.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

بررسی جامع سقط جنین ؛ سقط جنین قانونی و غیرقانونی و مجازات و دیه در سقط جنین
سقط جنین غیرقانونی
سقط جنین به دلایل پزشکی (برای مادر یا جنین) تا زمانی که روح در جنین دمیده شود ، قانونی است
سقط جنین که به معنای ذبح یا کشتن جنین است یکی از مواردی است که این روزها شاهد موارد زیادی از آن به صورت غیرقانونی در کشور هستیم به طوری که تعداد سقط های غیرقانونی بسیار بیشتر از سقط جنین قانونی است. سقط جنین عمدی علاوه بر حرام از نظر فقه اسلامی ، از نظر قانون نیز جرم محسوب می شود و مجازات قانونی دارد.

در این مقاله ، سقط جنین جامع را مرور می کنیم و انواع سقط جنین قانونی و غیرقانونی ، مجازات سقط جنین ، هزینه باج ، سقط جنین با مجوز پزشکی قانونی و سایر موارد مربوط به سقط عمدی و سهوی و دارو را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف جنین
جنین در لغت به معنی محجبه است و در اصطلاح پزشکی به موجودی اطلاق می شود که از لقاح تخمک و اسپرم ، پس از تقسیم اولیه سلول تخمک ، و داخل رحم کاشته می شود و دوره رشد آن تا زمانی که کامل شود. انسان به آنجا می رود. مدت زمان رشد جنین انسان حداقل 20 هفته و حداکثر 42 هفته است.

تعریف سقط جنین
سقط جنین به این معنی است که جنین قبل از مراحل رشد یا خاتمه بارداری در سه ماهه اول یا قبل از پایان هفته 20 از رحم خارج می شود. سقط جنین می تواند عمدی توسط خود مادر یا افراد دیگر یا با کمک افراد دیگر باشد ، یا می تواند به دلایل پزشکی ، تصادفات ، یا کاملاً غیر عمدی و غیر ارادی باشد.

سقط عمدی
سقط جنین عمدی ، که این روزها شاهد آن هستیم ، هم در حقوق و هم در فقه اسلامی ممنوع است و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است که در زیر به تفصیل به آن می پردازیم.

در گذشته تعداد سقط های ناخواسته و غیر ارادی بیشتر از سقط های عمدی بود ، زیرا در گذشته فرهنگ بچه دار شدن بسیار رواج داشت و به دلیل ضعف سلامتی و زایمان زیاد شاهد سقط های طبیعی زیادی بودیم.

اما امروزه سقط جنین عمدی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و دلایل آن می تواند تغییر فرهنگ و تمایل خانواده های امروزی به داشتن یک یا دو فرزند به دلیل اشتغال زنان ، تحصیلات عالی ، مشکلات اجتماعی و اقتصادی در جامعه باشد.

عواملی مانند پنهان کردن روابط نامشروع و ممنوع بین دختران و پسران ، زنا ، حتی شرمندگی آنها از حاملگی های ناخواسته در دوران نامزدی ، افترا ، حاملگی ناخواسته زنان و ... در سقط جنین عمدی بسیار مثر بوده است.

ما می دانیم که سقط جنین عمدی یک گناه بزرگ است و در شرع محکوم است و به همین دلیل ، و به منظور کاهش سقط جنین ، قانونگذار ما این عمل مذموم را جرم دانسته و هر گونه سقط غیرمجاز را بدون مجوز بیشتر جرم انگاری کرده است. پرداخت خواهیم کرد

انواع سقط جنین
همانطور که گفته شد ، سقط جنین دارای انواع قانونی و غیرقانونی است. به طور کلی ، طبق قانون و فقه ، انواع زیر را می توان برای سقط جنین نام برد:

سقط جنین پزشکی
سقط جنین ناخواسته یا خود به خود
سقط جنایی یا سقط عمدی
برخی از انواع سقط جنین که در بالا ذکر شد جرم است و مجازات و دیه دارد ، اما برخی از آنها سقط قانونی است و دیه سقط جنین را شامل نمی شود.

سقط جنین پزشکی
این نوع سقط با اجازه پزشک متخصص و برای نجات جان مادر یا جلوگیری از تولد نوزاد نارس یا معیوب انجام می شود. البته قبل از اینکه روح در جنین دمیده شود ، یعنی قبل از 4 ماهگی ، باید سقط مجاز پزشکی انجام شود.

آیا سقط پزشکی جرم است و باج دارد؟
بر اساس تبصره ماده 718 قانون مجازات اسلامی ، در صورت سقط جنینی که بقای آن برای مادر تهدید کننده زندگی است ، به منظور نجات جان مادر ، دیه ثابت نمی شود.

بنابراین ، اگر پزشک تشخیص دهد که ادامه حاملگی برای مادر خطرناک است یا در آزمایشات مشخص شود که جنین دارای نقص یا اختلال است ، سقط مجاز می شود و این عمل جرم محسوب نمی شود. همچنین لازم است به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در سال 1977 اشاره شود: "سقط جنین جنایت است و مرتکب باید مجازات مقرر را بپذیرد ، مگر اینکه سقط جنین نجات مادر باشد ، در این صورت مجازات اسلامی جدید کد در حال تصویب است. "بدیهی است اگر صاحب دیه با سقط جرم با سقط جنین موافقت کرده باشد ، دیگر حق مطالبه دیه جنین را نخواهد داشت."

مجلس شورای اسلامی همچنین در سال 1984 ماده واحدی را در این زمینه تصویب کرد که بر اساس آن "سقط پزشکی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی بر اساس بیماری جنینی که باعث خجالت یا بیماری مادر به دلیل عقب ماندگی یا بدشکلی می شود". مادری که با تهدید جان مادرش همراه باشد با رضایت زن قبل از شروع روح (4 ماه) مجاز است و مجازات و مسئولیت بر عهده پزشک معالج نخواهد بود. متخلفان از مفاد این قانون به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. ”

شرایط سقط جنین قانونی با مجوز پزشکی قانونی
سقط جنین قانونی با اجازه پزشک مستلزم پیش نیازهایی است که باید از نظر حقوقی و فقهی وجود داشته باشد تا سقط جنین قانونی باشد و مرتکبین و والدین مرتکب جرم نشوند. شرایط قانونی سقط جنین شامل موارد زیر است:

رضایت کتبی از مادر شرط است نه پدر.
سقط جنین قبل از 4 ماه مجاز است. پس از 4 ماه ، هنگامی که به اصطلاح روح در جنین دمیده می شود ، دیگر امکان سقط قانونی وجود ندارد و حتی اگر ناقص بودن جنین ثابت شود ، جرم محسوب می شود.
عقب ماندگی جنین به معنی اختلال کامل یا جزئی سیستم عصبی است.
منظور از ناهنجاری جنین عدم تشکیل یا اختلال در تشکیل یک یا چند اندام جنین است.
پزشکی که سقط جنین قانونی را انجام می دهد ، مسئولیت نخواهد داشت مگر اینکه جرم او ثابت شود.
مراحل سقط جنین قانونی توسط پزشک چگونه است؟
مراحل سقط قانونی توسط پزشک با مجوز پزشکی قانونی شامل اثبات بارداری زن ، معاینات لازم از جمله تشخیص سه پزشک متخصص و تأیید پزشک قانونی و در نهایت صدور نظر در مورد ختم بارداری است.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

سقط جنین ناخواسته یا خود به خود ؛
آیا سقط جنین ناخواسته جرم محسوب می شود؟
در سقط جنین ناخواسته ، به دلیل بیماریهای آناتومیک یا مختلف زن و رحم او و سایر عوامل ناشناخته ، جنین سقط می شود و با جابجایی اندک یا ضربه یا استرس روحی به طور کامل برداشته می شود. از آنجا که هیچکس (اعم از مادر ، پزشک یا شخص دیگر) قصد یا مداخله ای ندارد ، این نوع سقط جنایی نیست.

سقط جنایی یا سقط عمدی ؛ این سقط جرم است
همانطور که از نامش مشخص است ، سقط جنین جنسی یا سقط عمدی ، در این نوع سقط یک عنصر دانش و قصد مادر یا دیگران وجود دارد. مشارکت افراد دیگر می تواند به صورت مباشرت یا کمک باشد ، که در هر صورت جرم و مجازات دارد.

به این ترتیب ، هنگامی که یک زن باردار برای سقط جنین از شما درخواست دارو می کند و شما آن را برای او تهیه می کنید ، شما معاون جرم سقط جنین هستید و مجازات می شوید. بر این اساس ، ماده 623 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد که "هر فردی که با دادن مواد مخدر یا وسایل دیگر باعث سقط جنین شود ، به 6 ماه تا 1 سال زندان محکوم می شود." در صورت سقط جنین ، محکوم می شود. به سه ماه تا شش ماه زندان مگر اینکه ثابت شود این راهی برای نجات جان مادر است و در هر مورد به او مقرر می شود که طبق مقررات مربوطه باج پرداخت کند. "

دستیار سقط عمدی
این قانون سقط جنین عمدی را مستقل می داند و مجازات آن را ذکر می کند. ماده 622 قانون مجازات اسلامی همچنین مقرر کرده است: "هرکسی که عمداً و عمداً باعث سقط جنین با کتک زدن یا آزار و اذیت او شود ، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص ، به یک تا سه سال زندان محکوم می شود. ممکن است مورد باشد. "

بررسی عناصر فوق نشان می دهد که ما دو نوع سقط عمدی داریم:

سقط جنین با استفاده از وسایل شیمیایی (مطابق ماده 623 قانون مجازات اسلامی)
سقط جنین با استفاده از وسایل فیزیکی و ضرب و شتم (مباشرت در سقط جنین) و قصاص ذکر شده در این مقاله به دلیل ضرب و شتم به زن است. بنابراین ، هر کسی که باعث سقط جنین از طریق وسایل فیزیکی و ضرب و شتم شود ، مجازات بسیار سنگین تری خواهد داشت. (ماده 622)
سقط جنین غیرقانونی توسط پزشک ، ماما و داروساز
قانونگذار همچنین به شخصیت مرتکب در جنایت سقط جنین توجه داشته و یکی از موارد تشدید مجازات در ماده 623 را تخصص دانسته و برای آن در ماده 624 قانون ، مجازات سنگین تری پیش بینی شده است. 624 قانون مجازات اسلامی تصریح کرده است. "اگر پزشک یا ماما یا داروساز و افرادی که به عنوان پزشک یا ماما یا جراح یا داروساز عمل می کنند ، تجهیزات سقط جنین ارائه دهند یا دستور سقط جنین را بدهند ، به 2 تا 5 سال زندان محکوم می شوند و به پرداخت محکوم می شوند. دیه پرداخت می شود. مطابق مقررات مربوطه. »

از آنجا که این افراد متخصص هستند ، کاملاً آگاه هستند و به راحتی می توانند باعث سقط جنین شوند و همچنین باید به شغل خود که کمک به باروری است و نه سقط جنین متعهد باشند ، بنابراین مجازات آنها سنگین تر خواهد بود.

قانونگذار آزادی افراد مشروط به ماده 623 قانون مجازات اسلامی را منوط به اثبات اینکه سقط جنین برای نجات جان مادر بوده است ، اما در ماده 624 همین قانون چنین فرصتی پیش بینی نشده است.

مجازات سقط جنین توسط مادر
ماده 718 قانون مجازات اسلامی در این باره مقرر می دارد: "هرگاه زنی عمداً ، عمداً یا اشتباه جنین خود را از بین ببرد ، در هر مرحله ، دیه جنین توسط مرتکب یا مرد عاقل او پرداخت می شود ، به عنوان مورد ممکن است باشد. "

بنابراین ، مادری که جنین خود را سقط می کند ، باید دیه جنین را تا هر مرحله از رشد بپردازد و خود او از این دیه بهره ای نمی برد.

مجازات سقط جنین توسط مادر چیست؟
اگر مادری عمداً یا ناخواسته باعث از بین رفتن جنین خود شود ، باید دیه جنین سقط شده را با توجه به مرحله ای که جنین در آن بوده ، بپردازد. این دیه در صورتی پرداخت می شود که مادر هیچ دیه ای نداشته باشد.

عنصر مادی جنایت سقط جنین شامل چه مواردی است؟
عنصر قانونی جرم سقط جنین تا حدودی مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون عنصر مادی این جنایت را مورد بررسی قرار می دهیم.

وجود جنین یا حامله بودن زن: از این نظر ، هیچ تفاوتی بین فرزند مشروع یا کودک زناکار وجود ندارد و جنینی که نتیجه رابطه نامشروع است ، حق زندگی به عنوان یک موجود مستقل را دارد.
رفتار مرتکب: سقط عمدی فقط از طریق عملی انجام می شود که به صورت مباشرت یا کمک است و ترک عمل نمی تواند نمونه ای از این جنایت باشد. رفتار مرتکب می تواند استفاده از وسایل فیزیکی مانند کورتاژ رحم یا ضربه به مادر باردار (ماده 622) یا استفاده از وسایل شیمیایی مانند تزریق ، داروها یا شربت هایی باشد که می تواند باعث سقط جنین شود.
سقف عمدی عنصر معنوی چیست؟
آگاهی از بارداری یک زن مهمترین عنصر معنوی سقط جنین است. بنابراین ، اگر فردی نداند که یک زن باردار است و ضربه ای به او وارد کند که منجر به سقط جنین او شود ، مجازات سقط جنین نخواهد داشت. مرتکب همچنین باید در ارتکاب عنصر مادی عمدی عمل کند و بخواهد جنین ماده سقط شود و نتیجه را بخواهد.

جرم سقط جنین جنایتی است که باید به دنبال آن باشد
جرم سقط جرم محدود است ، به این معنی که جنین باید از رحم زن خارج شود (نتیجه باید به دست آید) تا این جنایت محقق شود. به طور استثنایی ، در ماده 624 قانون مجازات ، زیرا پزشک بر اساس تجربه کار می کند ، تنها تلاش برای سقط جرم کامل توسط قانونگذار تشخیص داده می شود.

سقط جنین تصادفی
تصادفات رانندگی معمولاً منجر به قتل غیر عمد می شود ، زیرا این امر ناشی از بی احتیاطی یا سهل انگاری و بر اساس گناه است و مجازات حبس و پرداخت دیه دارد. بنابراین ، در ماده 714 قانون مجازات اسلامی (مصوب 1375) مقرر شده است که "مرتکب به شش ماه تا سه سال زندان محکوم می شود و همچنین در صورت درخواست سرپرست دم باج می گیرد".

در ماده 715 همین قانون نیز مقرر شده است: "هرگاه یکی از جنبه های ذکر شده در ماده 714 باعث بیماری جسمی یا روحی غیرقابل درمان شود ، یا از دست دادن یکی از حواس یا از کار افتادگی عضو ، که یکی از ضروریات است. وظایف زندگی. "اگر شخصی دچار تغییر شکل دائمی در اندام یا صورت شخص شود یا سقط جنین داشته باشد ، مرتکب به دو ماه تا یک سال زندان و در صورت درخواست دیه در صورت درخواست شخص آسیب دیده محکوم می شود."

باج سقط جنین
در جنایات عمدی علیه جنین (علاوه بر حبس) و جنایات غیر عمد یا خطای محض ، دیه ثابت است. در ماده 716 قانون مجازات اسلامی ، قانونگذار هر مرحله از رشد جنین را مشخص کرده است.

طبق ماده 716 قانون مجازات اسلامی ، دیه سقط جنین به شرح زیر است:

اسپرم کاشته شده در رحم دویست درصد دیه کامل است.
علاقه ای که جنین در آن خونین می شود چهارصد درصد دیه کامل است.
دکل ، که در آن جنین به توده ای گوشتی تبدیل می شود ، شش صدم دیه کامل است
عظام ، که در آن جنین به استخوان لگن تبدیل شده است ، گوشت هنوز رشد نکرده است ، هشتاد درصد دیه کامل
جنینی که گوشت و استخوان آن تمام شده اما روح در آن دمیده نشده ، یازدهمین دیه کامل است.
دیه جنینی که روح در آن دمیده می شود در صورت پسر بودن دیه کامل ، در صورت دختر بودن نیمی از آن و در صورت مشکوک بودن سی و چهار دیه کامل است.
آسیب به جنین
اگر جنین سقط نشده باشد اما در اثر انجام کار مجروح شده یا اندامی داشته باشد ، باید بابت جراحت یا اندام باج پرداخت شود ، که اگر قبل از شروع روح باشد ، بر اساس باج مشخص شده است. در هر مرحله از توسعه و اگر روح در او دمیده شود ، با توجه به باج انسان کامل باید پرداخت شود.

چه کسی پول دیه دریافت می کند؟
در صورت سقط جنین توسط مادر ، دیه به پدر و در غیاب پدر ، دیه به سایر ورثه تعلق می گیرد و اگر پدر باعث سقط جنین شود ، دیه باید به مادر پرداخت شود. ، بهتر است به کلاسهای بعدی دیه پرداخت شود.

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

زنا در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟
یکی از طرفین اعلامیه ازدواج اعلام می کند که دارای شرح خاصی است و وجود این ویژگی به توافق طرفین و قرارداد می انجامد. اما پس از ازدواج مشخص می شود که شخص شرط مشروط ندارد. به عنوان مثال ، مردی با اقدامات کلاهبرداری وانمود می کند که یک فوتبالیست است و زن بر این اساس با او ازدواج می کند.
طرفین درباره یک صفت خاص بحث نمی کنند ، اما طبق عرف ، قرارداد بر اساس وجود صفت خاصی است که در عرف رایج است. مانند باکره بودن ، عدم اعتیاد به مواد مخدر و الکل.
سکوت نقایصی که معمولاً قابل اغماض نیستند ، مانند مصنوعی بودن یک عضو (مانند دست یا پا) و این واقعیت که انتظار می رود فرد آن را بیان کند.
پنهان کردن عیب ها. در این مورد ، موارد متعددی وجود دارد:
فرد از کمبودهای خود آگاه نیست. به عنوان مثال ، او نمی داند که مبتلا به ایدز است یا سرطان.
فرد از نقص پنهان (نقص نامرئی) آگاه است اما در مقابل طرف مقابل سکوت می کند ، مانند صرع یا بیماری قلبی.
شخص دارای نقص ظاهری است و سعی می کند آن را با اعمال خود بپوشاند. به عنوان مثال ، یک فرد طاس از کلاه گیس استفاده می کند.
فرد از نظر ظاهری دارای نقص است و از عیب خود آگاه است و در مورد این نقص چیزی به طرف مقابل نمی گوید و با سهل انگاری و سهل انگاری و بدون تحقیقات لازم با طرف مقابل ازدواج می کند.
در همه موارد فوق ، تقلب زمانی اتفاق می افتد که شخص بدخواهی و قصد فریب داشته باشد و با اقدامات متقلبانه نقصی را پنهان کرده یا ویژگی ای را نشان دهد که طرفین در مورد آن فاقد واقع شده اند.

نمونه هایی از خیانت در ازدواج
مواد 1123 و 1122 قانون مدنی برای زن و مرد معایبی را در نظر گرفته است که بر اساس آنها طرفین حق فسخ ازدواج را دارند ، اما اگر شرایط دیگری که برای اثبات زنا باید رعایت شود ، برآورده شود ، می تواند ازدواج را فسخ کند. با گزینه زنا به

نقص ها و بیماری های مردان که به زنان حق فسخ می دهد

طبق ماده 1122 قانون مدنی ، نقص های زیر در مرد به زن حق فسخ می دهد:
خصوصیات (اخته)
به شرطی که حتی یکبار هم عمل زناشویی انجام نداده باشد.
آلت تناسلی مرد به حدی قطع شده است که قادر به انجام فعالیت زناشویی نیست.
آنین مردی است که قادر نیست با هیچ زنی کنار بیاید. بنابراین اگر مردی نتواند با همسرش رابطه داشته باشد اما بتواند واژن دیگری داشته باشد ، در امان نخواهد بود.

نقص ها و بیماری های زنان که به مردان حق فسخ می دهد

طبق ماده 1123 قانون مدنی ، نقص های زیر در زن به مرد حق فسخ می دهد:
قرن ، به معنی استخوان اضافی در آلت تناسلی است که از صمیمیت جلوگیری می کند
جذام
توری (PC)
افزا (اتحاد مجرای ادراری و قاعدگی)
ارتینگ
کوری در هر دو چشم

زن باکره نیست
آیا این واقعیت که زن باکره نیست نمونه ای از تقلب است و به مرد حق فسخ می دهد؟
زن و شوهری که در زمان ازدواج شرط بکارت را شرط کرده اند ، در صورت لغو باکره بودن ، و اگر اخراج بکارت به دلیل اکراه یا بیماری یا سقوط از ارتفاع است ، حق فسخ آن را دارد. بی خبر از آن ؛ همچنین اگر بعد از ازدواج با زنی که مقاربت دارد معلوم شود ، این شرط حق فسخ آن را خواهد داشت ، حتی اگر حجاب بکارت سالم و موجود باشد ، زیرا شرط بکارت عرفا شامل شرط صمیمیت است. به

ازدواج پنهان قبلی
در برخی موارد ، ممکن است یکی از همسران قبلاً ازدواج کرده باشد و با اخذ گواهی تولد تکراری ، موضوع را در ازدواج مجدد خود پنهان کند. طرف دیگر نیز مدعی است که به هیچ وجه در این مورد به او گفته نشده و درخواست فسخ ازدواج می کند. این مورد نیز مورد تقلب است ، زیرا اگر فرد فریب خورده حقیقت را بداند ، حاضر نخواهد بود با او ازدواج کند و شخص فریبکار با فریب او طرف دیگر را متقاعد کرد که با او ازدواج کند.

جرم زنای محصنه در ازدواج
قانونگذار زنا را به طور جداگانه جرم انگاری کرده است. بر اساس ماده 647 قانون مجازات اسلامی ، اگر هر یک از زوجین قبل از ازدواج همسر خود را فریب دهد ، همسر خود را با مسائل واهی مانند تحصیلات عالی ، توان مالی ، وضعیت اجتماعی ، شغل و موقعیت خاص ، تجرد ، فریب می دهد. و موارد مشابه ، و قرارداد بر اساس آن است اگر هر یک از آنها رخ دهد ، مرتکب به 6 ماه تا 2 سال زندان محکوم می شود. بنابراین ، فرد فریب خورده می تواند به دادگاه کیفری مراجعه کرده و از فریبکار شکایت کند.

ختم خیار فوری است
لازم به ذکر است که گزینه فسخ طبق ماده 1131 قانون مدنی فوری است ، بدین معنی که طرفی که حق فسخ دارد ، پس از اطلاع از علت فسخ ، در صورت عدم قطع ازدواج ، خود اگر حق فسخ و فوریت آن را بداند ، گزینه لغو می شود. به

مرسوم است که زمان لازم برای استفاده از خیار را تشخیص دهیم. لازم به ذکر است که فوریت استفاده از گزینه فسخ منوط به آگاهی فرد از حق فسخ وی و فوریت آن است و در این زمینه ادعای نادیده گرفتن قانون شنیده می شود ، اما مدعی جهل باید آن را ثابت کند زیرا ادعای او بر خلاف قانون قانونی است که هرکس دانش قانون را فرض می کند.

به منظور رعایت این نکته (فوریت اختیار) ، فریب خورده می تواند با استفاده از اظهارنامه طرف مقابل را از فسخ خود مطلع کند ، در این صورت تاریخ فسخ همان تاریخ اعمال اراده صاحب حق است و حکم دادگاه فقط نشان می دهد که فسخ معتبر است.

شکایت از زنا در ازدواج
شخص فریب خورده چگونه و کجا می تواند شکایت کند؟
در زنا در ازدواج ، فرد فریب خورده می تواند از مدل (فریبنده) در زمینه زنا به دو طریق شکایت کند:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، او می تواند به دادگاه کیفری مراجعه کرده و از فریبکار شکایت کند.
به دادگاه خانواده بروید و دادخواست دهید و به دادگاه ارائه دهید. برای تشکیل پرونده ، ذکر موارد زیر ضروری است:
دادخواست زنا در ازدواج
شاکی باید عنوان دادخواست درخواست فسخ را بنویسد.
همچنین باید دلیل فسخ ازدواج را ذکر کند ، به عنوان مثال ، درخواست حق فسخ ازدواج به دلیل خیانت زن.
فتوکپی قرارداد و همچنین دلایلی که کلاهبرداری را اثبات می کند ، به دلایل دعوی ضمیمه کنید.
زمان ازدواج زمان اطلاع از فریب است و همه اسناد و مدارک باید در توضیح دادخواست قید شود.
کلاهبرداری در ازدواج و مهریه
آیا زن در صورت زنا در ازدواج می تواند مهریه دریافت کند؟
در زمینه زنا در ازدواج و حق مهریه زن ، دو مورد را باید در نظر گرفت:

فسخ ازدواج قبل از صمیمیت و مهریه زن
بر اساس ماده 1101 قانون مدنی ، اگر ازدواج قبل از صمیمیت فسخ شود ، زن حق مهریه را ندارد مگر اینکه موجب فسخ (ناتوانی جنسی) شود ، در این صورت ، با وجود فسخ ازدواج ، زن حق دارد نیمی از مهریه

فسخ ازدواج پس از صمیمیت و مهریه زن
اگر ازدواج به دلایلی پس از صمیمیت منحل شود ، زن حق دارد مهریه رسمی را دریافت کند ، اما اگر فسخ ازدواج به دلیل خیانت زن باشد ، زن حق مهریه را ندارد زیرا نمی تواند با کلاهبرداری حق را بدست آورید بنابراین ، اگر زنی مردی را اغوا کرده باشد ، به هیچ وجه حق دریافت مهریه را ندارد (خواه صمیمیت واقع شده باشد یا نشود).

  • ریحانه اکبری
  • ۰
  • ۰

فریب در ازدواج

همه چیز در مورد خیانت در ازدواج ؛ از تعریف زنا در ازدواج تا حق انحلال ازدواج و مهریه در زنا
خیانت در ازدواج
در صورت زنا در ازدواج ، طرف مقابل حق فسخ ازدواج را دارد.
از جمله مواردی که امروزه حجم زیادی از موارد دارد؛ خیانت یکی از طرفین ازدواج است. عدم صداقت و دروغ پردازی زیاد باعث شده است زوجین در اوایل ازدواج دچار مشکل شوند و به دادگاه خانواده مراجعه کنند.

به عنوان مثال ، مردی با جعل مدرک ، خود را دارای تحصیلات عالی معرفی می کند یا برای جلب رضایت طرف مقابل ، خود را ثروتمند و فرزند یک خانواده معروف می داند. از سوی دیگر ، یک زن ممکن است یکی از عیب های خود را پنهان کند یا ازدواج قبلی خود را پنهان کند.

در این مقاله به تعریف زنا و زنا در ازدواج ، نمونه هایی از زنا در ازدواج ، جنایت زنا در ازدواج و نحوه شکایت از زنا در ازدواج و در نهایت به مهریه و زنا در ازدواج می پردازیم.

تقلب چیست؟
معنای لغوی تقلب بخشیدن ، فریب دادن و فریب دادن است. اما از نظر حقوقی ، طبق ماده 438 قانون مدنی ، کلاهبرداری عملیاتی است که طرف معامله را فریب می دهد. در کلاهبرداری ، لازم است اقدامات فریبکارانه به قصد فریب طرف مقابل انجام شود و شخص عمداً فریب دهد ، به گونه ای که نقص موجود را پنهان کرده یا توصیف خوبی را نشان دهد. بر این اساس ، عمدی است که آیا فریبکار حقیقت را می داند یا باید آن را بداند.

هنگامی که عملیات کلاهبرداری قبل از معامله برای برانگیختن تمایل به عقد قرارداد مورد استفاده قرار می گیرد ، کلاهبرداری موجب فسخ می شود و فریبکاری که پس از عقد صورت می گیرد گزینه خیانت را ایجاد نمی کند.

خیانت در ازدواج چیست؟
در مقالات ازدواج به صراحت به خیانت اشاره نشده است. اما می توان از ماده 1128 قانون مدنی استنباط کرد. بر اساس این ماده ، "اگر ویژگی خاصی در یکی از طرفین قید شده باشد و پس از عقد قرارداد مشخص شود که طرف مذکور توصیفی از هدف ندارد ، طرف دیگر حق دارد آن را فسخ کند. در قرارداد یا در غیر این صورت مشخص شده است. "

زنا در ازدواج یا زنا در ازدواج هنگامی اتفاق می افتد که شخصی نقصی را در خود با اقدامات فریبنده و فریبنده پنهان می کند یا خود را دارای توصیف خوب معرفی می کند ، در حالی که فاقد آن است. به عنوان مثال ، مردی خود را پزشک و ثروتمند با اقدامات فریبکارانه و با فریب طرف مقابل معرفی می کند ، در صورتی که این ویژگی ها را ندارد.

طلاق
فسخ یکی از علل فسخ ازدواج است که اساس اصلی آن قاعده عدم ضرر است ، به طوری که قانونگذار موارد و شرایطی را ارائه کرده است که در صورت اثبات و قربانی حق فسخ ازدواج را دارد و می تواند خود را از اسارت ازدواج

تفاوت طلاق و طلاق
طلاق و طلاق اگرچه از نظر ظاهری شبیه هم هستند ، اما بین اصول حقوقی بین طلاق و طلاق تفاوت هایی وجود دارد که به شرح زیر است:

در فسخ ، رعایت تشریفات طلاق الزامی نیست و فقط با اراده شخصی که حق فسخ دارد انجام می شود ، اما طلاق یک قرارداد تشریفاتی است و باید در قالب طلاق و در حضور حداقل دو مرد عادی که طلاق را می شنوند.
برای معتبر بودن طلاق ، لازم است زن شرایط خاصی داشته باشد ، اما آن شرایط برای فسخ ازدواج لازم نیست. به عنوان مثال ، طلاق یک زن در عادت زنانگی یا در دوران بارداری معتبر نیست ، اما فسخ در دوره زنانگی و زایمان معتبر است.
طلاق برای ازدواج دائم است ، در حالی که فسخ برای ازدواج دائم و طلاق است.
هنگام وقوع طلاق متقابل ، مرد می تواند در مدت عده به زن مراجعه کند ، در حالی که در صورت فسخ ، امکان رجوع وجود ندارد و در صورت پشیمانی از فسخ ، چاره ای جز ازدواج مجدد نیست.
میزان مهریه در حال انحلال به دلیل فسخ با طلاق متفاوت است.
طلاق فقط با اراده مرد یا از طرف او اتفاق می افتد ، اما فسخ ازدواج ممکن است توسط یک مرد یا یک زن انجام شود.
اگر زنی سه بار متوالی همسر یک نفر باشد و مطلقه شده باشد ، برای آن مرد حرام است مگر آنکه دائماً با مرد دیگری ازدواج کرده باشد و پس از برقراری رابطه نزدیک با وی از طریق طلاق یا فسخ یا مرگ ، اما فسخ ازدواج هیچ حرمتی ندارد ، حتی اگر چندین بار تکرار شود.
همچنین باید توجه داشت که گزینه فسخ ازدواج ممکن است گزینه نقص ، جعل یا نقض شرط صفت باشد.

در چه صورت تقلب منجر به حق فسخ برای طرف فریب خورده می شود؟
وقوع کلاهبرداری یا فریب در قرارداد در شرایط خاص ، حق فسخ را برای طرف فریب خورده ایجاد می کند:

 در صورتی که طرف مقابل مرتکب عملیات کلاهبرداری شده باشد ، کلاهبرداری موجب فسخ طرف فریب خورده در قرارداد ازدواج می شود. کلاهبرداری شخص ثالث ، مانند پدر ، مادر ، برادر یا خواهر یکی از طرفین قرارداد ، به فریب خورده حق فسخ نمی دهد ، اما زمانی که تبانی بین شخص ثالث و طرف قرارداد اتفاق افتاده باشد. ، همچنین می توان به فریب خوردگان حق فسخ داد. به
شرط دیگر تحقق حق فسخ ازدواج به دلیل تقلب ، تأثیر اقدامات متقلبانه و فریبنده بر طرف دیگر قرارداد است. بنابراین ، اگر مشخص شود که فرد فریب خورده ، علیرغم آگاهی از حقیقت ، در انعقاد قرارداد ازدواج نیز مشارکت داشته است ، حق فسخ ازدواج را نخواهد داشت.
علاوه بر این ، تقلب زمانی رخ می دهد که سوء نیت و قصد فریب وجود داشته باشد. به عبارت دیگر ، گزینه خیانت زمانی ثابت می شود که با سوء نیت و قصد فریب ، وجود صفت خوب در یکی از طرفین قرارداد بیان شود یا نقصی در او پنهان شود.
بنابراین ، اگر یکی از طرفین قرارداد ، بدون انگیزه فریب و با حسن نیت ، ویژگی خاصی را در خود ابراز کند و آن توصیف به عقد و سازش طرفین وارد شود و پس از عقد مشخص شود که فاقد آن است توضیح ، طرف دیگر می تواند به گزینه خاتمه شرایط ازدواج تکیه کند.

  • ریحانه اکبری