وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

وکیل پایه یک

مشاوران حقوق

این وبلاگ برای مشکلات روز مره شما و نیازتان به وکیل طراحی شده است

  • ۰
  • ۰

اماره الفراش بعد ازنکاح دوم

اگر نکاح منحل شود و زن بعد از پایان یافتن مدت عده، با شخصی دیگر ازدواج می‌کند و پس از نکاح دوم، صاحب فرزند می‌شود. در این جا سه خواهیم داشت که به بررسی ان ها می پردازیم:

 

فرض اول این است که :در فرض اول اگر کودک هشت ماه بعد از نکاح دوم متولد شود در این حالت طبق قاعده اماره الفراش نمی‌تواند به شوهر قبلی برگردد. برای نمونه، فرض کنید در روز اول فروردین، نکاح اول باطل می شود؛ پس زن باید سه‌ماه عده نگه دارد و پس از ان ازدواج کند. پس در ماه تیر، می‌تواند دوباره ازدواج کند. حال اگر کودک در بهمن همان سال به دنیا بیاید، از تاریخ باطل شدن نکاح اول یازده‌ماه می‌گذرد. پس قاعده اماره الفراش صادق نخواهد بود و طفل به شوهر دوم تعلق دارد.

 

فرض دوم این است که: که طفل در مهر یا آبان همان سال به دنیا اید؛ در این حالت، کمتر از ده‌ ماه از منحل شدن نکاح اول می‌گذرد و از نکاح دوم کمتر از شش‌ماه گذشته است در این صورت، با استفاده از قاعده اماره الفراش طفل به شوهر اول تعلق خواهد داشت.

 

فرض سوم این است که طفل در دی‌ ماه همان سال متولد شود. در این حالت، از نکاح دوم بیشتر از شش‌ماه نگذشه است و از انحلال نکاح اول حدود ده‌ماه گذشته است. پس ، طفلی به دنیا امده است به هر دو نکاح تعلق دارد. به عبارت دیگر ،در هر دو مورد اماره الفراش صورت می گیرد و میان ان ها تداخل به وجود می اید ؛ اما به‌دلیل حفظ پایه های خانواده ای که در نکاح دوم شکل گرفته است و حقوق کودک ، قانون، کودک را حاصل از ازدواج دوم می‌دانند؛ مگر اینکه دلایلی استوار بر نسبت طفل به شوهر اول وجود داشته باشد.

 

برای نکات اخر باید بگوییم که کاربرد اماره فراش در شرایطی است که مرد و زن در نسبت فرزند شک داشته باشند؛ اگر شوهر بتواند اثبات کند که با همسر خود رابطه ای نداشته، قاعده اماره الفراش ارزش خود را از دست خواهد داد.

  • ۰۱/۰۴/۰۴
  • ریحانه اکبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی